Paraliż komunikacyjny na Ochocie. Jakie zmiany od czerwca?
Nadchodzi prawdziwa rewolucja w podróżowaniu po warszawskiej Ochocie. Od poniedziałku 2 czerwca 2025 roku rusza kolejny, niezwykle istotny etap prac przy budowie tramwaju do Dworca Zachodniego, co oznacza największą dotychczasową falę utrudnień. Jak informują Tramwaje Warszawskie, przez 4,5 miesiąca tramwaje nie dojadą do pętli P+R Aleja Krakowska. Dodatkowo, na około dwa miesiące, wykonawca zamknie ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r. na odcinku między Grójecką a Białobrzeską.
Zmiany w komunikacji miejskiej będą ogromne. 2 czerwca nastąpi zabudowa tymczasowego rozjazdu przy Och-Teatrze, co umożliwi zawracanie tramwajów od strony centrum. Tego dnia wszystkie tramwaje na Ochocie dojadą tylko do placu Narutowicza. Od 3 czerwca linia 9 ponownie dotrze do Och-Teatru. Linia 1 zostanie skrócona do placu Narutowicza, a linie 15 i 25 będą wycofane z Ochoty.
Tramwaje na Grójeckiej i al. Krakowskiej zastąpią autobusy: linia Z-9 (Pl. Narutowicza – P+R Al. Krakowska) i Z14 (Pl. Narutowicza – pętla Instalatorów). Autobusy podmiejskie (703, 706, 707, 711, 715, 721, 728, 733) zostaną wydłużone do PKP Rakowiec, umożliwiając przesiadkę na pociągi SKM i KM. Aby usprawnić przejazd, na Grójeckiej i al. Krakowskiej pojawią się tymczasowe buspasy.
Więcej o tej inwestycji przeczytasz w serwisie muratorplus.pl
Nowa trasa pod Dworcem Zachodnim. Kiedy koniec prac i jakie korzyści?
Utrudnienia mają związek z budową nowej trasy tramwajowej do dworca Warszawa Zachodnia. Będzie ona miała długość 1,6 km, rozpocznie się pod samym Dworcem Zachodnim, gdzie powstaną podziemne przystanki zintegrowane z przejściami podziemnymi, ułatwiającymi przesiadki na pociągi i autobusy. Stamtąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod parkiem Pięciu Sióstr, by wyjechać na powierzchnię przy ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. (w pobliżu ul. Szczęśliwickiej). Dalej trasa pobiegnie tą ulicą, łącząc się z istniejącą siecią przy skrzyżowaniu z Grójecką. Co istotne, zieleń w parku Pięciu Sióstr nie ucierpi, gdyż trasę tunelu uwzględniono już na etapie projektowania parku.
Tramwaje Warszawskie zapewniają, że czas przejazdu z ulicy Grójeckiej do dworca wyniesie zaledwie około 5 minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans. Inwestycja, której koszt to 362,6 mln zł brutto, ma być gotowa w okolicach kwietnia 2026 roku. Jest ona częścią większego projektu budowy trasy tramwajowej z Woli na Wilanów i jest przewidziana do dofinansowania z funduszy unijnych.
Tramwaj do Dworca Zachodniego w budowie: