Autostrada A2 do poszerzenia na odcinku Łódź - Warszawa
Jak poinformował w czwartek, 13 lutego szef resortu infrastruktury, obecnie inwestycja dot. poszerzenia A2 jest na etapie oczekiwania na decyzję o zezwoleniu na realizację (ZRID). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w październiku ubiegłego roku złożyła wnioski do wojewody łódzkiego i wojewody mazowieckiego.
- Wiem, że prace w tej sprawie w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim już się toczą. Wyrażamy nadzieję, że uzyskamy decyzję ZRID zarówno z Łodzi, jak i Warszawy, i w tym roku GDDKiA ogłosi przetarg na prace budowlane - powiedział Klimczak.
Dodał, że w ramach inwestycji powstaną dodatkowe pasy ruchu oraz instalacja OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Dzięki niej A2 ma zyskać samowystarczalność energetyczną. - Inne autostrady także zabiegają o poszerzenie, m.in. A4 między Krakowem a Katowicami oraz na odcinku dolnośląskim i opolskim. Mam nadzieję, że rozbudowa autostrady A2 będzie dobrym przykładem nie tylko usprawnienia transportu i komunikacji, ale także zastosowania odnawialnych źródeł energii - podkreślił.
Minister poinformował, że koszt rozbudowy A2 jest szacowany na ok. 2,2 mld zł. Ma ona być zakończona do 2028 roku.
Czytaj również: Nowy podziemny parking w centrum Warszawy. Tyle będzie kosztował postój
Kierowcy czekają, ale prace na A2 nie będą łatwe
Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków po cztery pasy ruchu w obu kierunkach, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ - po trzy pasy ruchu. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ (skrzyżowanie A1 i A2).
Według GDDKiA rozbudowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą będzie jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych zadań, bo wszystkie prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu pojazdów. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej organizacji ruchu, w ramach której przez cały czas trwania budowy dla każdego z kierunków mają być dostępne po dwa pasy.
Wybudowana przed ponad dekadą trasa między Łodzią i Warszawą jest jednym z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg w Polsce. Średni ruch dobowy między tymi miastami waha się od ponad 50 tys. do blisko 100 tys. pojazdów, w przyszłości ruch najprawdopodobniej jeszcze się zwiększy w związku z dojazdami do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Czytaj również: Najmniej popularne przystanki w Warszawie. W ciągu całej doby nikt z nich nie korzysta
Modernizacja wiaduktów Trasy Łazienkowskiej - zobacz zdjęcia:
![Warszawa Radio ESKA Google News](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-DYdW-QouA-AXAa_warszawa-radio-eska-google-news-664x442-nocrop.jpg)