Z Warszawy

Przebudowa ulic, nowa zieleń, więcej miejsca dla pieszych. Na jakim etapie jest Nowe Centrum Warszawy?

2025-03-04 21:31

Na początku marca Zarząd Dróg Miejskich opublikował swój raport za 2024 r. Jeden z jego rozdziałów poświęcono inwestycjom realizowanym w ramach Nowego Centrum Warszawy. Gdzie w najbliższych latach rozpoczną się kolejne prace? Na czym będą polegały? Jakie nowości pojawią się w dobrze znanych warszawiakom miejscach? Sprawdźcie najważniejsze informacje.

Spis treści

  1. Nowe Centrum Warszawy - ZDM pokazał plany na najbliższe lata
  2. Ul. Krucza przejdzie metamorfozę
  3. Duże zmiany na zielonej Marszałkowskiej
  4. Karowa bardziej przyjazna pieszym i rowerzystom
  5. Nowe Centrum Warszawy to też zmiany na Pradze-Północ

Nowe Centrum Warszawy - ZDM pokazał plany na najbliższe lata

Od dłuższego czasu na bieżąco przekazujemy kolejne informacje o realizowanych w ramach projektu Nowego Centrum Warszawy inwestycjach. Prace toczą się obecnie m.in. na placu Centralnym w bezpośrednim sąsiedztwie Pałacu Kultury i Nauki oraz w rejonie ulic Złotej i Zgoda. Tym razem - korzystając z raportu rocznego ZDM - postanowiliśmy przyjrzeć się planowi robót, które są wciąż przed nami.

"Krok po kroku realizujemy wizję Nowego Centrum Warszawy - zielonego, wygodnego, przyjaznego pieszym i rowerzystom serca miasta. Szykujemy kolejne inwestycje, które odmienią dobrze znane ulice" - podkreślili przedstawiciele Zarządu, otwierając podrozdział dotyczący "planów na kolejne lata". Wyszczególniono w nim pięć miejsc na mapie stolicy, które wkrótce przejdą metamorfozę.

Czytaj również: Skwer w Warszawie czeka modernizacja. W planach miasteczko rowerowe, boisko, siłownia

Ul. Krucza przejdzie metamorfozę

Pierwszym z nich jest ul. Krucza, której projektowanie jest obecnie w toku. ZDM podkreślił, że szczegóły projektu zmian w tym rejonie poznamy już w tym roku. "Najważniejszym założeniem jest zamiana środka jezdni w szeroki pieszy pasaż ze szpalerami drzew. Ruch samochodów zostanie uspokojony. Krucza stanie się przestrzenią przyjazną spacerom oraz miejscem sprzyjającym rozwojowi usług i gastronomii. Powstaną brakujące przejścia dla pieszych, a także posadzimy nową zieleń" - zapowiedzieli drogowcy.

Auta będą mogły pojechać Kruczą jednopasmowymi jezdniami po obu stronach pasażu. Z przejazdu w ciągu ulic poprzecznych skorzystają jedynie rowerzyści. Na odcinku od Al. Jerozolimskich do ul. Pięknej pojawią się więc miejsca do zawracania.

Czytaj również: Nowy most powstaje w Warszawie. Kiedy wielkie otwarcie?

Duże zmiany na zielonej Marszałkowskiej

Kolejną wyszczególnioną w raporcie inwestycją jest metamorfoza kolejnego odcinka ul. Marszałkowskiej. Przypomnijmy, że pod koniec grudnia 2024 r. ZTM Warszawa poinformował o ogłoszeniu przez Tramwaje Warszawskie przetargu na przebudowę tamtejszego torowiska. "Zamówienie jest podzielone na dwie części. Pierwszy, podstawowy zakres obejmuje odcinek od ul. Widok do południowej części skrzyżowania z ul. Królewską (bez skrzyżowania ze Świętokrzyską, które było przebudowywane w czasie budowy centralnego odcinka II linii metra). W ramach opcji przewidziano przebudowę odcinka trasy tramwajowej w rejonie skrzyżowania ul. Marszałkowskiej z ul. Królewską, zespołu przystankowego Królewska, gazociągu w ul. Królewskiej i dostosowanie układu drogowego na skrzyżowaniu" - przekazał wówczas ZTM. Prace te zaplanowano głównie na okres wakacyjny 2025 r.

Jak natomiast wynika z raportu ZDM, ulica wkrótce przejdzie przebudowę na odcinku od ul. Świętokrzyskiej do ul. Królewskiej. "Marszałkowska zostanie zwężona do dwóch pasów. Usuniemy parkowanie z chodnika i przeniesiemy je na jezdnię. Po wschodniej stronie ulicy powstanie dwukierunkowa droga dla rowerów o długości 650 m, która będzie prowadziła wśród zieleni. Planujemy także miejsce na ogródki gastronomiczne" - czytamy w dokumencie.

Czytaj również: Ulica na Pradze zmieni się nie do poznania. Więcej miejsca dla pieszych i zieleni

Karowa bardziej przyjazna pieszym i rowerzystom

Kolejną wymienioną przed drogowców inwestycją jest przebudowa ul. Karowej. Obecnie trwają przygotowania do realizacji inwestycji - Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego pracuje nad ogłoszeniem konkursu architektonicznego, który powinien zostać rozstrzygnięty jeszcze w tym roku. "Na skarpie powstanie nowa, stopniowo opadająca przestrzeń prowadząca w stronę Powiśla, wzbogacona o windę. Poprawią się warunki dla pieszych i rowerzystów. Nie zabraknie nowej zieleni" - zapowiedział Zarząd.

Przypomnijmy, że pierwsza część tej inwestycji została już zrealizowana. Pod koniec października 2024 r. otwarte zostało nowe przejście dla pieszych przez Wisłostradę, tuż przy kładce pieszo-rowerowej. Zgodnie z informacjami ratusza, Karowa powinna zyskać nowe oblicze "za kilka lat".

Czytaj również: Plac w Warszawie przejdzie metamorfozę. Przeniosą pętlę, będzie więcej zieleni

Nowe Centrum Warszawy to też zmiany na Pradze-Północ

Dwie pozostałe inwestycje, o których wspomniał ZDM w raporcie, zostaną zrealizowane po drugiej stronie Wisły. Pierwszą z nich jest metamorfoza ul. Okrzei od Wybrzeża Szczecińskiego do Jagiellońskiej, której projektowanie już się zakończyło. Drogowcy zdążyli już ogłosić przetarg na przebudowę. Wybrany wykonawca dostanie na realizację robót 17 miesięcy od podpisania umowy.

"Ma to być przestrzeń z priorytetem dla pieszych i rowerzystów: zamiast asfaltu będzie kamienna nawierzchnia i szpalery drzew. Pozostawimy jeden pas dla samochodów i autobusów - ruch, tak jak dotychczas, będzie odbywał się jednokierunkowo. Po północnej stronie ul. Okrzei zaplanowaliśmy dwukierunkową drogę rowerową, a po obu stronach szerokie deptaki dla pieszych i miejsce na ogródki" - przypomniał ZDM.

Ostatnią wspomnianą w dokumencie inwestycją będzie metamorfoza ulic i placów Starej Pragi. Konkurs architektoniczny w tym zakresie został już ogłoszony. U zbiegu planowanej do przebudowy ul. Okrzei i ul. Jagiellońskiej powstanie nowy plac miejski. "Modernizacja obejmie też pl. Weteranów 1863 r., ul. Floriańską, fragment ul. ks. I. Kłopotowskiego, fragment ul. S. Okrzei i fragment ul. Jagiellońskiej" - podkreślili drogowcy. W ramach robót obszar ma stać się bardziej przyjazny i zielony, by przyciągać większe grupy spacerowiczów, którzy na Pragę dostaną się chociażby nową kładką przez Wisłę.

Czytaj również: „Zielony Skwer" powstał na Ursynowie. Tak wygląda nowa oaza zieleni...

Przebudowa kwartału ulic Złotej, Zgoda, Jasnej i Sienkiewicza w Warszawie (luty 2025) - zobacz zdjęcia:

Warszawa Radio ESKA Google News
Autor:
Wyrzucili auta z centrum Warszawy. Tak zmieniają się ulice w stolicy