Miliardy na inwestycje
Kontynuacja przebudowy warszawskiej kolejowej linii średnicowej obejmie około 50 km torów, ponad 30 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa mosty przez Wisłę i dwa tunele średnicowe (linia dalekobieżna i podmiejska), przystanki Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota, stacje Warszawa Wschodnia i Warszawa Centralna. Dodatkowo zaplanowano budowę nowych przystanków - Warszawa Solec i Warszawa Nowy Świat.
- W aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego zabezpieczono środki na sfinansowanie warszawskiej średnicy. [...] To kilka miliardów złotych - powiedział prezes PKP PLK. Wyjaśnił, że środki zostaną przeznaczone na projektowanie, budowę, ewentualne odszkodowania, czy komunikację zastępczą, jeśli prace będą wiązały się z odwoływaniem pociągów.
Jak wcześniej informował resort infrastruktury, cała obecna infrastruktura linii średnicowej była budowana od lat 20. do 60. XX wieku. Dalsza eksploatacja w obecnym stanie technicznym, bez przebudowy w najbliższej przyszłości wpłynęłaby na zwiększenie awaryjności i negatywne zmiany w ruchu pociągów.
Dzięki tej inwestycji wzrośnie przepustowość - z 16 par pociągów na godzinę na linii średnicowej do 24 par oraz z 14 par pociągów na godzinę na linii dalekobieżnej do 20 par.
Środki na realizację przebudowy warszawskiej średnicy zostały zarezerwowane w przyjętej w połowie sierpnia przez rząd aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego wartości 80 mld zł. Aktualizacja będzie obowiązywała do roku 2030 z perspektywą do roku 2032. Obecnie kończy się realizacja KPK zaplanowanego do roku 2023, którego wartość to blisko 77 mld zł.
Zobacz poniżej zdjęcia nietypowego przystanku na ul. Rakowieckiej: