Modernizacja tunelu średnicowego w Warszawie - kiedy spodziewać się utrudnień?
Prace modernizacyjne warszawskiej linii średnicowej rozpoczną się dopiero po roku 2030 - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na poselską interpelację złożoną w Sejmie.
To duża zmiana, bo poprzedni zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych jeszcze w lipcu 2023 roku podtrzymywał plany, które zakładały zakończenie remontu istniejącej linii średnicowej w 2029 roku. Po zmianie władzy jednak okazało się, że perspektywa remontu głównego szlaku kolejowego w Warszawie uległa przesunięciu w czasie.
Modernizacja tunelu średnicowego w Warszawie - na jakim etapie są obecnie prace?
Jak komunikuje Ministerstwo Infrastruktury trwają obecnie prace projektowe, czyli pierwszy etap inwestycji. Obejmują one linię średnicową w stolicy na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia.
Jednocześnie w ostatnich latach podjęto szereg prac, które mają przygotować stolicę na komunikacyjny paraliż, jaki może nadejść wraz z remontem tunelu średnicowego. Przede wszystkim w marcu 2021 roku oddano do użytku stację Warszawę Główną położoną tuż przy tym szlaku, we wrześniu 2021 roku z kolei uzyskano ostatnie pozwolenie na użytkowanie dla stacji Warszawa Gdańska.
Jednocześnie dobiegają końca prace budowlane na stacji Warszawa Zachodnia, gdzie uzyskanie pozwolenia na użytkowanie planowane jest na drugi kwartał 2025 r.
Tunel średnicowy w Warszawie ma 2310 metrów długości i został oddany do użytku w 1933 roku. Planowana modernizacja zbiegnie się więc w czasie ze stuleciem tego szlaku komunikacyjnego. Od lat wiadomo o złym stanie technicznym tunelu, którym średnio na dobę przejeżdża około 1000 pociągów.
Palma na rondzie de Gaulle'a - początek prac remontowych, zobacz zdjęcia: