Strefy Płatnego Parkowania - Radni zadecydują o zmianach zasad wydawania abonamentu mieszkańca

2021-12-07 8:05

Podczas czwartkowej sesji Rady Miasta, stołeczni radni zadecydują o zmianie zasad wydawania abonamentu mieszkańca. Przysługiwać będzie również osobom, które rozliczyły w Warszawie podatek PIT za poprzedni rok.

Warszawa

i

Autor: Pixabay.com Warszawa

Na najbliższej sesji, radni kolejny już raz pochylą się nad uchwałą dotyczącą strefy płatnego parkowania. Tym razem główną zmianą będzie sposób wydawania abonamentu mieszkańca zarówno nowego obszarowego jak i zwykłego na rejon do 8 parkomatów. Jeśli radni zagłosują za zmianami, to będą mogły z abonamentów korzystać osoby, które rozliczyły w Warszawie podatek PIT za rok poprzedni.

W uzasadnieniu projektu zmian w uchwale napisane jest: "w okresie przejściowym, do 30 kwietnia 2022 r., dokumentem potwierdzającym rozliczanie PIT w Warszawie będzie również formularz ZAP-3, złożony w 2021 lub 2022 roku, w którym wskazano Warszawę jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego".

W tej chwili, aby uzyskać abonament, trzeba być zameldowanym na pobyt stały lub czasowy na terenie, na którym wyznaczono strefę płatnego parkowania. Po zmianach wystarczy rozliczenie PIT w Warszawie.

Poradnik Zdrowie - Zmęczenie

Powyższe propozycje były już zawarte w uchwale Rady Warszawy z października 2020 roku. W listopadzie wojewoda mazowiecki stwierdził nieważność przepisów dotyczących wydawania abonamentów i kart „N+”, jednakże z innych powodów niż uzależnienie ich wydawania od rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych w Warszawie.

"Rozwiązanie takie funkcjonuje np. w Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie (abonament mieszkańca), czy np. w Poznaniu, Szczecinie (identyfikator osoby niepełnosprawnej)" - napisano w uzasadnieniu. Prawidłowość uzależnienia uzyskania abonamentu od rozliczania podatku w danym mieście została potwierdzona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 8 stycznia 2019 r.

Jak szacuje ratusz, wprowadzenie proponowanych rozwiązań będzie skutkowało dodatkowymi dochodami do budżetu, które będą uzależnione od liczby złożonych wniosków o wydanie danego rodzaju abonamentu mieszkańca. Od 15 listopada 2021 r. strefa płatnego parkowania niestrzeżonego została rozszerzona o Żoliborz i Ochotę. Ratusz przewiduje, że łączna liczba abonamentów mieszkańca wydanych w ciągu roku (zarówno rejonowych do 8 parkomatów, jak i obszarowych, które będą przysługiwały osobom rozliczającym w Warszawie podatek PIT za rok poprzedni) wzrośnie z około 39 800 do prawie 58 000, co przełoży się na wpływy do budżetu miasta w wysokości około 10 mln zł rocznie. Jeśli radni przyjmą uchwałę to zacznie ona obowiązywać od 1 lutego 2022 roku.

Źródło: PAP

Masz dla nas ciekawy temat lub jesteś świadkiem wyjątkowego zdarzenia? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i newsy z Waszej okolicy!

Kolejną propozycją jest wydłużenie do pięciu lat maksymalnego okresu obowiązywania karty „N+”, tak by odpowiadał on terminowi ważności karty parkingowej dla osoby niepełnosprawnej. Zaproponowano również rezygnację z wymogu posiadania prawa jazdy przez osobę niepełnosprawną, co jest odpowiedzią na zapotrzebowanie społeczne. "Osoby takie często są właścicielami samochodu, ale z powodu swojej niepełnosprawności nie mogą samodzielnie poruszać się tym pojazdem. Wydanie takiej osobie karty „N+” umożliwi jej korzystanie ze swojego samochodu za pomocą asystentów osoby niepełnosprawnej" - wyjaśniono. Podobnie, jak przy abonamentach mieszkańca – Karta „N+” przysługiwać będzie wyłącznie osobom, które rozliczyły w Warszawie podatek PIT za rok poprzedni.

Osoby niepełnosprawne, które nie rozliczają się z podatku w Warszawie mogą korzystać z bezpłatnego postoju na wyznaczonych miejscach na tzw. „kopertach”, wykładając za przednią szybą kartę parkingową dla osoby niepełnosprawnej.