Spis treści
- Nowe wagony w pociągach PKP Intercity. To największy przetarg w historii
- PKP zapowiada nowe wagony w pociągach klasy średniej
- Nowy design pociągów, przestrzeń dla rodzin z dziećmi. Zdjęcia
- PKP Intercity inwestuje w wagony Combo
Nowe wagony w pociągach PKP Intercity. To największy przetarg w historii
300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150, dla PKP Intercity. To największy w historii przewoźnika, pod względem liczby pojazdów, przetarg taborowy. Za realizację projektu o wartości 4 238 580 000,00 zł brutto (6 357 870 000,00 zł brutto z opcją) odpowiadać będzie firma H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu.
Producent we wszystkich siedmiu zadaniach uwzględnionych w przetargu zaproponował najniższą cenę. Na realizację projektu PKP Intercity, po uzyskaniu wymaganych zgód korporacyjnych, zabezpieczyło kwotę 4 238 580 000,00 zł brutto. Przewoźnik będzie mógł skorzystać z prawa opcji i zamówić dodatkowych 150 wagonów. Wówczas kwota zamówienia zwiększy się do 6 357 870 000,00 zł brutto.
PKP zapowiada nowe wagony w pociągach klasy średniej
W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o:
- 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
- 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
- 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
- 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
- 38 wagonów restauracyjnych;
- 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.
W przypadku skorzystania z prawa opcji, które rozszerzy zamówienie do łącznie 450 wagonów, każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk. Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h.
- Chcemy, aby te 300 nowoczesnych wagonów było wykorzystywanych do obsługi pociągów kursujących w ramach kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę – wyjaśniał Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.
Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.
Nowy design pociągów, przestrzeń dla rodzin z dziećmi. Zdjęcia
Zakupione w tym przetargu wagony wprowadzą nowe standardy i wytyczą innowacyjne kierunki projektowania taboru w Polsce, zostały bowiem zaprojektowane zgodnie nowym podejściem do designu - podało w komunikacie PKP Intercity. Innowacyjne podejście dotyczy zarówno kwestii wizualnych, jak i technicznych. Przygotowany projekt nowych pojazdów jest pakietem rozwiązań stylistycznych i funkcjonalnych, który stanie się powtarzalnym, intuicyjnym oraz charakterystycznym standardem PKP Intercity. Nowe wagony wprowadzą nową jakość pod względem zastosowanych materiałów i nową kolorystykę.
Pociągi zyskają bardziej przytulne oraz komfortowe wnętrza z nastrojowym oświetleniem. Zostaną także wyposażone w udogodnienia, które już dziś stają się standardem w pociągach PKP Intercity. Pasażerowie skorzystają m.in. z WiFi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazd elektrycznych i USB. Komfortową podróż zapewni też klimatyzacja i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych zastosowano system wykrywania pożaru obejmujący całe wagony oraz monitoring wizyjny. Nowy design obejmuje również nowe rozwiązania konfiguracji wnętrza. Wagony obu klas zyskają dodatkową przestrzeń na bagaż, zlokalizowaną pod fotelami, które będą bardziej komfortowe. Innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z maluchami. Miejsca w pierwszej klasie zyskają nowy i spójny standard, który obejmie wagony z przedziałami i te bezprzedziałowe, a w środku, poza standardowymi udogodnieniami, znajdą się nowości takie jak ładowarki indukcyjne. Zmienią się również wagony restauracyjne, zyskując bardziej kameralne i klimatyczne wnętrze.
PKP Intercity inwestuje w wagony Combo
PKP Intercity podpisało także zamówienie na wielofunkcyjne wagony Combo. W ramach naprawy okresowej wraz z modernizacją 50 wagonów typu 112A zostanie przekształconych w te uniwersalne pojazdy. Wykonawcą kontraktu jest H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. (461 mln zł brutto, czas realizacji 36 miesięcy). Wcześniej spółka podpisała umowę na modernizację 45 wagonów do tego standardu. Wykonawcą tego kontraktu jest PKP Intercity Remtrak, należący do tej samej grupy kapitałowej. Wartość tej umowy to 335 mln zł netto.
Pojazdy z obu kontraktów wzbogacą park taborowy przewoźnika, w którym już teraz wykorzystywanych jest 60 takich wagonów. PKP Intercity będzie dysponować docelowo 155 jednostkami tego typu.
Wagony Combo mają przestrzeń do przewożenia rowerów, a także miejsce do zabawy dla dzieci (wydzielone przedziały). W wagonach znajdą się również dwie maszyny vendingowe z napojami i przekąskami. Przestrzeń wagonów Combo jest przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.