Z Warszawy

Tramwaj do Dworca Zachodniego w budowie. Będą nowe utrudnienia

2025-01-24 18:37

W Warszawie trwa budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Wkrótce prace przy inwestycji wkroczą w kolejny etap, a wykonawca wygrodzi część skrzyżowania ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz Banacha i rozpocznie przebudowę podziemnych instalacji. Na jakie utrudnienia muszą się przygotować stołeczni kierowcy?

Spis treści

  1. Tramwaj do Dworca Zachodniego - nowe utrudnienia w okolicach budowy
  2. Tramwaj do Dworca Zachodniego - na jakim etapie jest inwestycja?
  3. Tramwaj do Dworca Zachodniego - szczegóły inwestycji
  4. Tramwaj do Dworca Zachodniego - podziemny przystanek niczym stacja metra

Tramwaj do Dworca Zachodniego - nowe utrudnienia w okolicach budowy

Kolejne utrudnienia na placu budowy nowej trasy tramwajowej zostaną wprowadzone na początku lutego. Jak przekazał ratusz, wykonawca zamknie wtedy jezdnię Grójeckiej w kierunku al. Krakowskiej przy skrzyżowaniu z Bitwy Warszawskiej 1920 r. - Ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po jezdni, którą obecnie kierowcy jadą do centrum. Tymczasowe przewiązki przez torowisko zostaną wybudowane: za ul. Baśniową - na wysokości budynku Grójecka 70 oraz za przystankiem Hale Banacha - na wysokości budynku Grójecka 114. Na przewiązkach, dla bezpieczeństwa, stanie sygnalizacja świetlna - poinformowali urzędnicy.

Jak dodali, jadący w kierunku centrum kierowcy skorzystają z jednego pasa ruchu. Ci udający się w kierunku dzielnicy Włochy będą mieli do dyspozycji dwa pasy. Od Okęcia nie będzie można skręcić w lewo, w Bitwy Warszawskiej 1920 r. Od strony centrum nie będzie się natomiast dało skręcić w Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha - kierujący pojadą jedynie prosto. Na objazdy trafią autobusy linii 154, 167, 191, 208, 414 i 521.

- Nie będzie wjazdu z Grójeckiej w Opaczewską, zostanie zachowany natomiast wyjazd z Opaczewskiej na Grójecką. [...] Wydłużony zostanie odcinek Bitwy Warszawskiej 1920 r., na którym ruch odbywa się tylko jedną jezdną - do skrzyżowania z Grójecką. W obie strony kierowcy pojadą po jezdni zwyczajowo służącej do jazdy w kierunku ronda Zesłańców Syberyjskich. W stronę ronda będzie jeden pas. Z kolei w kierunku Grójeckiej, przed skrzyżowaniem, zostaną wyznaczone dwa: jeden do skrętu w lewo, do centrum, a drugi do jazdy prosto w Banacha lub do skrętu w prawo, w stronę al. Krakowskiej - wyjaśnił ratusz.

Warto zaznaczyć, że organizacja ruchu na skrzyżowaniu będzie zmieniana wraz z postępem prowadzonych prac, przez co wkrótce m.in. czasowo wstrzymany zostanie ruch tramwajów do pętli Banacha oraz P+R Al. Krakowska. Szczegóły konkretnych etapów powinniśmy poznać w najbliższym czasie. Już dziś wiadomo jednak, że "istotne zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha utrzymają się co najmniej do końca roku".

Czym dokładnie zajmie się wykonawca w czasie, gdy wprowadzone zostaną opisane zmiany? Przede wszystkim przebuduje podziemne instalacje, a następnie zajmie się budową nowego układu torowego.

Tramwaj do Dworca Zachodniego - na jakim etapie jest inwestycja?

Przy okazji ogłoszenia nadchodzących utrudnień przedstawiciele ratusza poinformowali, na jakim etapie jest inwestycja na początku 2025 r. Wykonawca zajmuje się obecnie m.in. budową wlotu tunelu wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. - Ściany tunelu biegnącego przez park Pięciu Sióstr są już gotowe w 50 procentach. Konstrukcja tunelu powstaje też pod wyłączonymi z ruchu jezdniami Alej Jerozolimskich - przekazali urzędnicy.

Jak dodali, równolegle powstaje podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim. Obecnie trwa budowa m.in. szybów windowych i wentylacyjnych oraz klatek schodowych. Na poziomie -1 rozpoczęły się też prace wykończeniowe.

Tramwaj do Dworca Zachodniego - szczegóły inwestycji

Nowa trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego będzie miała ok. 1,6 km. Korzystający z niej pasażerowie pojadą od stacji Warszawa Zachodnia, z podziemnego przystanku, ok. 500-metrowym tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr. Tramwaje wyjadą z tunelu między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i dojadą do węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu z ul. Grójecką.

"Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika - nieco ponad kwadrans" - czytamy na stronie Tramwajów Warszawskich.

Tramwaj do Dworca Zachodniego - podziemny przystanek niczym stacja metra

Podziemny przystanek, o którym wspomnieliśmy, będzie po części przypominał stację metra - najważniejszymi różnicami będą wysokość peronów oraz brak charakterystycznej trzeciej szyny prądowej. "Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie -2. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu" - czytamy na stronie inwestycji.

Cała inwestycja powinna być gotowa w 2026 r. W czerwcu 2024 ratusz przekazał, że jej wartość wynosi 363 mln zł brutto.

Warszawa Radio ESKA Google News
Autor:
Tramwaje w Warszawie jeżdżą 10 km/h! Tory toną w błocie, a remont jest odkładany