Spis treści
- Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego - nowe utrudnienia i zmiany dla kierowców
- Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego - nowe utrudnienia i zmiany dla komunikacji miejskiej
- Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego - na jakim etapie jest inwestycja?
- Tramwaj do Dworca Zachodniego - szczegóły inwestycji
Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego - nowe utrudnienia i zmiany dla kierowców
Rozpoczynające się właśnie prace obejmą drugi odcinek ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., od Szczęśliwickiej do Grójeckiej. - Kierowcy pojadą tak, jak pomiędzy rondem Zesłańców Syberyjskich a Szczęśliwicką: jedną jezdnią w obu kierunkach, po jednym pasie w każdą stronę. W nocy z czwartku na piątek, z 14 na 15 listopada, zostaną wyznaczone objazdy; w nocy z piątku na sobotę, z 15 na 16 listopada, zamknięta zostanie jezdnia w kierunku Grójeckiej - poinformowali stołeczni urzędnicy.
Kierowcy będą mogli wybrać objazdy ulicami: Grójecką, Dickensa i Drawską do Al. Jerozolimskich lub Grójecką, Kopińską i Grzymały-Sokołowskiego. Kierujący się na Bemowo i Wolę pojadą przez pl. Zawiszy Towarową do Wolskiej. Do dyspozycji będą również ulice: Raszyńska, Żwirki i Wigury, Hynka do Łopuszańskiej.
- Na Grójeckiej, Raszyńskiej i pl. Zawiszy zostaną wprowadzone zmiany, które ułatwią kierowcom poruszanie się po Ochocie. W czwartek, 14 listopada, o godz. 20:00 robotnicy zaczną ustawiać tablice i znaki oraz zmieniać linie na jezdni. Prace te skończą się w piątek, 15 listopada, o godz. 5:00. Jedna z tras alternatywnych dla ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. prowadzi kierowców Grójecką, Dickensa i Drawską do Al. Jerozolimskich, dlatego w tej okolicy będzie najwięcej ułatwień dla kierujących. Na jezdni Grójeckiej od strony al. Krakowskiej zostanie wprowadzona możliwość skrętu w lewo w Dickensa w kierunku Szczęśliwieckiej. Obok pozostaną trzy pasy do jazdy prosto. Do pl. Narutowicza będzie można jechać także prawym pasem, na którym pozostanie również możliwość skrętu w prawo, w ul. Dickensa do Pawińskiego - dodał ratusz.
Aby łatwiej dojechać do ul. Dickensa, kierowcy skorzystają z wyznaczonej wcześniej zawrotki na Grójeckiej. Od piątku wyjeżdżający z drugiej z wymienionych ulic na pl. Zawiszy będą mieli do dyspozycji dodatkowy pas do skrętu w lewo. Na ul. Raszyńskiej pasem do skrętu w lewo pojadą natomiast również prosto, w Towarową.
- Od piątku, 15 listopada, od godz. 20:00 do soboty, 16 listopada, do godz. 5:00 robotnicy wprowadzą zmiany na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Pomiędzy Szczęśliwicką a Grójecką zostanie zamknięta jezdnia prowadząca w kierunku Banacha. Kierowcy pojadą drugą nitką, po jednym pasie w każdą stronę. Pasy do wyjazdu z Bitwy Warszawskiej 1920 r. na Grójecką pozostaną bez zmian. Zamknięty zostanie wjazd w ul. Białobrzeską od strony Opaczewskiej. Kierowcy nie wyjadą również na Bitwy Warszawskiej 1920 r. z ul. Orzeszkowej - będzie na niej ruch dwukierunkowy i wyjazd na Opaczewską - zaznaczyli urzędnicy.
Piesi będą mogli przejść przez Bitwy Warszawskiej 1920 r. po przejściach na Białobrzeskiej, Grójeckiej oraz Szczęśliwickiej.
Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego - nowe utrudnienia i zmiany dla komunikacji miejskiej
Ze względu na wprowadzone zmiany innymi trasami ruszą autobusy dwóch linii. 157 pojedzie Szczęśliwicką, a na linii 521 (w stronę Szczęśliwic) autobusy skręcą w Opaczewską i Szczęśliwicką dojadą do pętli. W drugą stronę, do Falenicy, będą kursowały Szczęśliwicką, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Grójecką.
Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego - na jakim etapie jest inwestycja?
Jak zaznaczył ratusz, wykonawca zajmie się najpierw podziemnymi instalacjami. Większe prace w tym zakresie zostaną przeprowadzone w przyszłym roku, poza sezonem grzewczym. W 2025 r. powinny również ruszyć układanie nowych torów i przebudowa układu drogowego.
Co więc obecnie dzieje się na placu budowy? - Przy rondzie Zesłańców Syberyjskich, gdzie powstaje wjazd do tunelu tramwajowego, wybudowano już niemal wszystkie ściany szczelinowe, a w parku Pięciu Sióstr - 100 metrów ścian (ok. 33 procent zaplanowanego zakresu). Na zamkniętej jezdni Al. Jerozolimskich trwa usuwanie kolizji z istniejącymi instalacjami teletechnicznymi. Jednocześnie budowane są już murki prowadzące dla ścian szczelinowych. Ich realizacja ma rozpocząć się w najbliższych dniach. Tunel budowany jest metodą podstropową - "od góry do dołu". Po wykonaniu ścian oraz stropu zamknięta jezdnia zostanie otwarta, a dalsze roboty będą prowadzone pod ziemią. Jednocześnie wykonawca będzie mógł zająć kolejny fragment Alej, by rozpocząć budowę kolejnego odcinka tunelu - przekazali urzędnicy.
Czytaj również: Remont w Alejach Jerozolimskich. Utrudnienia potrwają wiele miesięcy
Poza tym prowadzone są obecnie prace na budowie podziemnego przystanku tramwajowego. Gotowy jest już strop między poziomami -1 i -2 i około 35 proc. stropu górnego. Zamknięcie konstrukcji przystanku powinno nastąpić na przełomie listopada i grudnia - przekazał ratusz.
Zgodnie z informacjami płynącymi od urzędników kolejnych zmian w organizacji ruchu - na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha - należy się spodziewać w przyszłym roku. Wtedy wyłączony zostanie ruch tramwajowy do pętli Banacha. Późniejsze prace spowodują natomiast przerwę w kursowaniu tramwajów do pętli P+R Al. Krakowska. Równolegle modernizację przejdzie torowisko między pl. Narutowicza i skrzyżowaniem z Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Tramwaj do Dworca Zachodniego - szczegóły inwestycji
Nowa trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego będzie miała ok. 1,6 km. Korzystający z niej pasażerowie pojadą od stacji Warszawa Zachodnia, z podziemnego przystanku, ok. 500-metrowym tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr. Tramwaje wyjadą z tunelu między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i dojadą do węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu z ul. Grójecką.
"Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika - nieco ponad kwadrans" - czytamy na stronie Tramwajów Warszawskich.
Cała inwestycja powinna być gotowa w 2026 r. W czerwcu tego roku ratusz przekazał, że jej wartość wynosi 363 mln zł brutto.