budowa

i

Autor: UM Warszawa / Cezary Warś

Z Warszawy

Tramwaj do Dworca Zachodniego w budowie. Ratusz zapowiada nowe utrudnienia

W połowie listopada rozpocznie się kolejny etap budowy tramwaju do Dworca Zachodniego. Jak przekazał warszawski ratusz, prace będą teraz prowadzone na prawie całej długości nowej trasy. Spowoduje to niestety zmiany dla kierowców oraz pasażerów komunikacji miejskiej. Kiedy pojawią się nowe utrudnienia i co obejmą?

Spis treści

  1. Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego - nowe utrudnienia i zmiany dla kierowców
  2. Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego - nowe utrudnienia i zmiany dla komunikacji miejskiej
  3. Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego - na jakim etapie jest inwestycja?
  4. Tramwaj do Dworca Zachodniego - szczegóły inwestycji

Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego - nowe utrudnienia i zmiany dla kierowców

Rozpoczynające się właśnie prace obejmą drugi odcinek ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., od Szczęśliwickiej do Grójeckiej. - Kierowcy pojadą tak, jak pomiędzy rondem Zesłańców Syberyjskich a Szczęśliwicką: jedną jezdnią w obu kierunkach, po jednym pasie w każdą stronę. W nocy z czwartku na piątek, z 14 na 15 listopada, zostaną wyznaczone objazdy; w nocy z piątku na sobotę, z 15 na 16 listopada, zamknięta zostanie jezdnia w kierunku Grójeckiej - poinformowali stołeczni urzędnicy.

Kierowcy będą mogli wybrać objazdy ulicami: Grójecką, Dickensa i Drawską do Al. Jerozolimskich lub Grójecką, Kopińską i Grzymały-Sokołowskiego. Kierujący się na Bemowo i Wolę pojadą przez pl. Zawiszy Towarową do Wolskiej. Do dyspozycji będą również ulice: Raszyńska, Żwirki i Wigury, Hynka do Łopuszańskiej.

- Na Grójeckiej, Raszyńskiej i pl. Zawiszy zostaną wprowadzone zmiany, które ułatwią kierowcom poruszanie się po Ochocie. W czwartek, 14 listopada, o godz. 20:00 robotnicy zaczną ustawiać tablice i znaki oraz zmieniać linie na jezdni. Prace te skończą się w piątek, 15 listopada, o godz. 5:00. Jedna z tras alternatywnych dla ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. prowadzi kierowców Grójecką, Dickensa i Drawską do Al. Jerozolimskich, dlatego w tej okolicy będzie najwięcej ułatwień dla kierujących. Na jezdni Grójeckiej od strony al. Krakowskiej zostanie wprowadzona możliwość skrętu w lewo w Dickensa w kierunku Szczęśliwieckiej. Obok pozostaną trzy pasy do jazdy prosto. Do pl. Narutowicza będzie można jechać także prawym pasem, na którym pozostanie również możliwość skrętu w prawo, w ul. Dickensa do Pawińskiego - dodał ratusz.

Aby łatwiej dojechać do ul. Dickensa, kierowcy skorzystają z wyznaczonej wcześniej zawrotki na Grójeckiej. Od piątku wyjeżdżający z drugiej z wymienionych ulic na pl. Zawiszy będą mieli do dyspozycji dodatkowy pas do skrętu w lewo. Na ul. Raszyńskiej pasem do skrętu w lewo pojadą natomiast również prosto, w Towarową.

- Od piątku, 15 listopada, od godz. 20:00 do soboty, 16 listopada, do godz. 5:00 robotnicy wprowadzą zmiany na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Pomiędzy Szczęśliwicką a Grójecką zostanie zamknięta jezdnia prowadząca w kierunku Banacha. Kierowcy pojadą drugą nitką, po jednym pasie w każdą stronę. Pasy do wyjazdu z Bitwy Warszawskiej 1920 r. na Grójecką pozostaną bez zmian. Zamknięty zostanie wjazd w ul. Białobrzeską od strony Opaczewskiej. Kierowcy nie wyjadą również na Bitwy Warszawskiej 1920 r. z ul. Orzeszkowej - będzie na niej ruch dwukierunkowy i wyjazd na Opaczewską - zaznaczyli urzędnicy.

Piesi będą mogli przejść przez Bitwy Warszawskiej 1920 r. po przejściach na Białobrzeskiej, Grójeckiej oraz Szczęśliwickiej.

Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego - nowe utrudnienia i zmiany dla komunikacji miejskiej

Ze względu na wprowadzone zmiany innymi trasami ruszą autobusy dwóch linii. 157 pojedzie Szczęśliwicką, a na linii 521 (w stronę Szczęśliwic) autobusy skręcą w Opaczewską i Szczęśliwicką dojadą do pętli. W drugą stronę, do Falenicy, będą kursowały Szczęśliwicką, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Grójecką.

Budowa tramwaju do Dworca Zachodniego - na jakim etapie jest inwestycja?

Jak zaznaczył ratusz, wykonawca zajmie się najpierw podziemnymi instalacjami. Większe prace w tym zakresie zostaną przeprowadzone w przyszłym roku, poza sezonem grzewczym. W 2025 r. powinny również ruszyć układanie nowych torów i przebudowa układu drogowego.

Co więc obecnie dzieje się na placu budowy? - Przy rondzie Zesłańców Syberyjskich, gdzie powstaje wjazd do tunelu tramwajowego, wybudowano już niemal wszystkie ściany szczelinowe, a w parku Pięciu Sióstr - 100 metrów ścian (ok. 33 procent zaplanowanego zakresu). Na zamkniętej jezdni Al. Jerozolimskich trwa usuwanie kolizji z istniejącymi instalacjami teletechnicznymi. Jednocześnie budowane są już murki prowadzące dla ścian szczelinowych. Ich realizacja ma rozpocząć się w najbliższych dniach. Tunel budowany jest metodą podstropową - "od góry do dołu". Po wykonaniu ścian oraz stropu zamknięta jezdnia zostanie otwarta, a dalsze roboty będą prowadzone pod ziemią. Jednocześnie wykonawca będzie mógł zająć kolejny fragment Alej, by rozpocząć budowę kolejnego odcinka tunelu - przekazali urzędnicy.

Czytaj również: Remont w Alejach Jerozolimskich. Utrudnienia potrwają wiele miesięcy

Poza tym prowadzone są obecnie prace na budowie podziemnego przystanku tramwajowego. Gotowy jest już strop między poziomami -1 i -2 i około 35 proc. stropu górnego. Zamknięcie konstrukcji przystanku powinno nastąpić na przełomie listopada i grudnia - przekazał ratusz.

Zgodnie z informacjami płynącymi od urzędników kolejnych zmian w organizacji ruchu - na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha - należy się spodziewać w przyszłym roku. Wtedy wyłączony zostanie ruch tramwajowy do pętli Banacha. Późniejsze prace spowodują natomiast przerwę w kursowaniu tramwajów do pętli P+R Al. Krakowska. Równolegle modernizację przejdzie torowisko między pl. Narutowicza i skrzyżowaniem z Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r.

Tramwaj do Dworca Zachodniego - szczegóły inwestycji

Nowa trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego będzie miała ok. 1,6 km. Korzystający z niej pasażerowie pojadą od stacji Warszawa Zachodnia, z podziemnego przystanku, ok. 500-metrowym tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr. Tramwaje wyjadą z tunelu między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i dojadą do węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu z ul. Grójecką.

"Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika - nieco ponad kwadrans" - czytamy na stronie Tramwajów Warszawskich.

Cała inwestycja powinna być gotowa w 2026 r. W czerwcu tego roku ratusz przekazał, że jej wartość wynosi 363 mln zł brutto.

0 złotych na remont ulic. Szok w Warszawie