- Zdecydowaliśmy, że ta relacja będzie otwierana z pierwszeństwem dla transportu publicznego. W pierwszym etapie, gdy dostępna będzie tylko jedna, wschodnia jezdnia ulic Spacerowej i Goworka, będzie dostępna tylko dla komunikacji autobusowej - przekazał wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski na poniedziałkowym spotkaniu z dziennikarzami.
Dodał, że taka organizacja ruchu będzie obowiązywała przez miesiąc, a później, po otwarciu ulicy Gagarina otwarta zostanie już cała relacja dla komunikacji autobusowej i ruchu indywidualnego. Wyjaśnił, że do momentu otwarcia ulicy Gagarina nadal będą funkcjonowały objazdy komunikacji miejskiej ulicami Sułkowicką i Nabielaka.
Zmiany na ul. Spacerowej i Goworka
- Taki powód organizacji ruchu jest związany z tym, że korytarz ulicy Sobieskiego i dalej Spacerowej i Goworka obsługuje komunikacją autobusową olbrzymie potoki pasażerskie. Dla przykładu na przystanku Dolna mamy ok. 14-15 tys. wejść do transportu zbiorowego. To jest ilość porównywalna z jedną stacją metra, jak np. Imielin. Poza tym dopóki nie jest otwarta ulica Gagarina, to ciężko by było wprowadzać tu ruch autobusowy z ruchem indywidualnym, bo spowodowałoby to zbyt duże natężenie pojazdów - wyjaśnił.
Dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Tamas Dombi zaznaczył, że już dzisiaj na odcinku Belwederskiej pomiędzy Gagarina a Chełmską występują bardzo duże utrudnienia, dlatego też skrzyżowanie Dolna, Chełmska, Belwederska, Sobieskiego jest skrzyżowaniem krytycznym ze wszystkich stron.
- Dopóki nie będzie otwartego wlotu ulicy Gagarina, to dopychanie na tym odcinku jeszcze ruchu ze Spacerowej to by oznaczało całkowity paraliż - stałaby Spacerowa i Puławska. W tej chwili objazd komunikacji Sułkowicką i Nabielaka dociąża dokładnie ten odcinek. W związku z tym, jak otworzymy ulicę Gagarina, stworzą się nam nowe możliwości. Zdejmiemy objazdy z tych małych uliczek, a po drugie ruch od strony centrum skierujemy do Gagarina i do Wisłostrady, czyli odciążymy, przynajmniej częściowo, ten najbardziej obciążony odcinek - wyjaśnił.
Prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski przekazał, że mniej więcej na przełomie listopada i grudnia nastąpi udrożnienie docelowej geometrii wschodniego pasa ulic Goworka i Spacerowej. - Będzie przeznaczony do jazdy z góry w dół - dodał.
Zaznaczył, że do końca roku powinna zostać otwarta dla ruchu ulica Gagarina, a w zasadzie jej północna jezdnia. - I wprowadzony pełen przelot od ulicy Rakowieckiej i Puławskiej, aż do Czerniakowskiej - podkreślił.
Wyjaśnił, że od nowego roku na skrzyżowaniu: Spacerowa, Gagarina, Belwederska zostaną uruchomione trzy relacje: północ-południe, wschód-zachód i skręty. - Nie będzie możliwości korzystania z jezdni zachodniej ulicy Spacerowej, którą chcemy wraz ze ścieżkami rowerowymi dokończyć wiosną - dodał.
- Gorsza informacja jest taka, że rozpoczną się prace na skrzyżowaniu Chełmska/Dolna i związane z tym zmiany w ruchu. Budowa wkracza w etap przekładania instalacji i budowy torowiska. Nastąpi to dopiero po tym, jak udrożniona zostanie relacja wschód-zachód na ciągu Spacerowa-Goworka - wyjaśnił Bartelski.
Pierwotny termin otwarcia ciągu ulic Spacerowa i Goworka przewidziany był na wrzesień.
Restauracja Baszta w Warszawie - zobacz zdjęcia: