Oszuści od miesięcy wysyłają do tysięcy Polaków fałszywe SMS-y. Podszywają się w nich pod takie firmy, jak Inpost czy PGE, sugerując, że odbiorca nie uiścił konkretnej opłaty. Po kliknięciu w zawarty w wiadomości link, ofiary tracą niestety oszczędności. Teraz specjalną odpowiedź na podobne działania przygotowało Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości.
669979971 - co to za numer? Służby wysyłają specjalne SMS-y
- Otrzymałeś SMS od sprawców podszywających się pod Inpost lub PGE. Jeśli w wyniku tego utraciłeś pieniądze, prosimy o pilny kontakt. Szczegóły na stronie CBZC - brzmi wiadomość przesyłana przez służby z numeru 669979971. Podobna treść mogła również nadejść w e-mailu.
Warto zauważyć, że w wiadomości nie umieszczono żadnego linku. Nie jest więc szkodliwa, a oszuści nie mogą łatwo podszywać się pod Biuro bez zmian w treści SMS-a.
Czytaj również: Gdzie w Warszawie doszłoby do zalania w razie powodzi? Powstała specjalna mapa
Po przejściu na stronę internetową CBZC rzeczywiście znajdujemy komunikat o "przeprowadzeniu kampanii informacyjnej, która polega na rozsyłaniu wiadomości sms oraz wiadomości e-mail w celu ustalenia wszystkich osób pokrzywdzonych". Dlaczego Biuro rozpoczęło podobną akcję?
- Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, Wydział w Krakowie pod nadzorem Prokuratury Okręgowej w Krakowie prowadzi śledztwo l.dz. Z-VIII-3/22, RSD-10/22, sygn. akt 3017-2.Ds.1.2022 m.in. przeciwko ustalonym i dotychczas nieustalonym osobom, które w okresie od 8 grudnia 2021 roku do 13 stycznia 2022 roku (…) brały udział w zorganizowanej grupie przestępczej, mającej na celu (…) doprowadzanie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem poprzez wypłatę środków pieniężnych - przekazano.
Uwaga na fałszywe wiadomości SMS
Służby udostępniły również serię fałszywych wiadomości, które obejmuje postępowanie przygotowawcze. Prezentujemy je poniżej:
- przesyłane w dniu 09.12.2021 - „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://4.fo/inpost-IQ..........”;
- przesłane w okresie od 13.12.2021 do 14.12.2021 - „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://in.sv/inpost-SG..........”;
- przesłane w dniu 14.12.2021 - „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://4.fo/lnpost-ds..........”;
- przesłane w dniu 18.12.2021 - „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://link.sv/inpost-xi..........”;
- przesłane w dniu 19.12.2021 - „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://yt.sv/lnpost-ny..........”;
- przesłane w dniu 21.12.2021 - „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://do.sv/lnpost-fj..........”; „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://rt.sv/lnpost-sK..........”;
- przesłane w dniu 22.12.2021 - „PGE: Na dzień 25.05 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności 3.46 zł Zapłać teraz na: https://cli.co/platnosc-pge-jk..........";
- przesłane w okresie od 22.12.2021 do 25.12.2021 - „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://sa.sv/lnpost-mZ..........”;
- przesłane w okresie od 25.12.2021 do 26.12.2021 - „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://cli.co/lnpost-yP..........”;
- przesłane w dniu 26.12.2021 - „PGE: Na dzień 27.12 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności 4,27 zl; https://to.sv/Pge-naleznosc-ds..........”;
- przesłane w okresie od 26.12.2021 do 27.12.2021 - „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://to.sv/lnpost-fQ..........”;
- przesłane w dniu 06.01.2022 - „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://to.sv/lnpost-22..........”;
- przesłane w okresie od 06.01.2022 do 07.01.2022 - „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://go.sv/lnpost-ja..........”;
- przesłane w okresie od 08.01.2022 do 10.01.2022 - „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://wa.sv/lnpost-32..........";
- przesłane w dniu 10.01.2022 - „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://rt.sv/lnpost-fj..........”; „Na dzień 10.01 zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności https://to.sv/pge-n3..........”;
- przesłane w okresie od 11.01.2022 do 13.01.2022 - „Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 4,27 PLN Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność: https://sa.sv/lnpost-od..........”.
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, Wydział w Krakowie apeluje do wszystkich, którzy otrzymali wymienione wiadomości, o szybki kontakt. Można dzwonić pod nr tel. 47 8356551 w godzinach 8:00-14:00 lub wysłać wiadomość na adres e-mail: [email protected].