Warszawa Wschodnia przejdzie metamorfozę. Jest przetarg, kiedy ruszą prace?

2025-08-27 16:42

W środę, 27 sierpnia PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o ogłoszeniu przetargu na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia. To ogromna inwestycja - jej wartość szacowana jest na ok. 4 mld zł. Kiedy ruszą prace? Co dokładnie zmieni się na dworcu? Sprawdźcie najważniejsze informacje.

Warszawa Wschodnia do przebudowy - jest przetarg

Pod koniec sierpnia PKP PLK ogłosiły przetarg na wyczekiwaną modernizację Warszawy Wschodniej. - Skala zadania [...] jest ogromna i wymaga dokładnych przygotowań ze strony przyszłego wykonawcy. Najważniejsze jest to, że prace będą wykonywane pod ciągłym ruchem pociągów, co jest dodatkowym wyzwaniem zarówno dla ekip realizujących inwestycję, jak i kolejarzy czuwających nad przejeżdżającymi pociągami - zaznaczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Wiceminister Piotr Malepszak podkreślił natomiast, że wedle założeń resortu "inwestycja na stacji Warszawa Wschodnia będzie miała podobny charakter jak prace realizowane na stacji Warszawa Zachodnia, jednak z dwukrotnie większym budżetem". - Po zakończeniu tego etapu będziemy mogli przystąpić do przebudowy linii średnicowej, przebiegającej przez centrum stolicy. Teraz nadszedł czas, aby urealnić dokumentację projektową i w pełni wykorzystać potencjał, jaki daje nam najważniejsza linia kolejowa w kraju - stwierdził.

Modernizacja Warszawy Wschodniej - co się zmieni?

Co dokładnie zakłada opisywana inwestycja? Przede wszystkim przebudowę siedmiu peronów, które przykryje zadaszenie, oraz trzech przejść podziemnych. Poszukując informacji o rozkładzie jazdy, pasażerowie skorzystają z nowych wyświetlaczy. Pomoże im również nowoczesny system nagłośnieniowy.

- W zachodnim tunelu (tym bliżej Wisły) pojawi się ścieżka rowerowa oraz tradycyjne schody prowadzące na perony 1, 2, 3 i 4. W środkowym przejściu zamontowane zostaną schody ruchome na perony 1, 2, 3, i 4, natomiast na perony podmiejskie prowadzić będą schody tradycyjne. Z kolei w przejściu wschodnim będzie odwrotnie - schody ruchome zapewnią dojście na perony 5, 6 i 7, a tradycyjne na perony 1, 2 3 i 4. Istniejące przejścia podziemne zostaną połączone nowym tunelem dla pieszych pod peronem 6 [...]. Dojście na pociągi ułatwią także windy: cztery będą zamontowane w przejściu środkowym, siedem we wschodnim i trzy na perony 5, 6 i 7 przy nowym łączniku - przekazał Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Poza tym w ramach inwestycji przebudowa czeka przystanek Warszawa Stadion, do którego dobudowany zostanie nowy peron. Posłuży on pasażerom do momentu zakończenia prac na linii średnicowej. Dodatkowo podróżni zyskają łącznik przystanku kolejowego z metrem.

Na tym lista zadań się nie kończy. Na wysokości ul. Chodakowskiej powstanie bowiem nowe przejście podziemne. - W ramach zadania pod stacją wybudowana zostanie konstrukcja pod przyszły tunel Tysiąclecia, który będzie realizowany przez miasto - dodał Jakubowski, podkreślając, że "przebudowa Warszawy Wschodniej to także duże zmiany w systemie zarządzania ruchem kolejowym". W tym kontekście zaznaczył, że wybudowana zostanie estakada łącząca stację z linią nr 9, do tego powstanie nowa nastawnia wyposażona w komputerowe systemy sterowania. Roboty skupią się również na wiaduktach kolejowych nad Targową, Siwca i Zamoyskiego.

Przebudowa Warszawy Wschodniej - kiedy początek i koniec prac?

Prace nad inwestycją ruszą w przyszłym roku i mają zostać wykonane do 2029 r. - Po ich zakończeniu przystąpimy do realizacji ostatniego etapu przebudowy stołecznej linii średnicowej - modernizacji odcinka od Warszawy Zachodniej do Warszawy Stadion - przypomniał przedstawiciel PKP Polskich Linii Kolejowych.

To najgorsza stacja PKP w Warszawie! Właśnie ruszył remont
Warszawa Radio ESKA Google News
Porachunki Osobiste
Inwestycje drogowe. Czy najniższa cena nadal jest gwarantem wygrania przetargu? PORACHUNKI OSOBISTE