Metro M2 Warszawa

i

Autor: Patryk Gabryś

Komunikacja

Władze chcą pięciu linii metra w Warszawie do 2050 roku. Na jakim etapie są prace?

2025-02-13 15:06

W 2023 r. władze stolicy zaprezentowały ambitny plan sieci metra, który ma zostać zrealizowany w stosunkowo krótkim jak na rozmiar inwestycji czasie, bo do 2050 r. Podziemna kolejka docelowo ma mieć nie dwie, a pięć linii. Plany zakładają także dobudowę dwóch stacji metra na istniejącej linii M1. Które zamierzenia rzeczywiście uda się wcielić w życie w ciągu najbliższych 25 lat?

Spis treści

  1. Pięć linii metra w Warszawie do 2050 r. - czy do tego dojdzie?
  2. Trzecia linia warszawskiego metra (M3). Kiedy rozpoczęcie budowy?
  3. Linia M4 - najbardziej wyczekiwana linia metra w Warszawie?
  4. Przedłużenie linii M2 do Ursusa i Marymontu
  5. Czy linia M5 kiedykolwiek powstanie?
  6. Muranów i Plac Konstytucji - nowe stacje na linii M1

Pięć linii metra w Warszawie do 2050 r. - czy do tego dojdzie?

Obecnie warszawska kolejka podziemna składa się z dwóch linii - M1 i M2. Pierwszą z nich budowano 25 lat, a druga nadal jest w budowie. Choć 2050 r. wydaje się być odległą datą, to jednak w przypadku budowy sieci metra nie jest to wcale dużo czasu. Tym bardziej, że władze Warszawy zakładają powstanie aż trzech linii w ciągu ćwierć wieku. Należy jednak pamiętać, że budowa metra wymaga wielu pozwoleń. Procedury ich uzyskania często mogą się ciągnąć nawet latami. Jak obecnie wygląda rozwój prac?

Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego stolicy wskazało kilka miesięcy temu, jakie inwestycje związane z metrem są teraz rozpatrywane przez miasto. "Obecnie procedowane [...] przedsięwzięcia to: realizacja robót budowlanych dla linii M2 na odc. Lazurowa - Karolin; zamówienie na projekt budowlany dla linii M3 na odc. Stadion Narodowy - Gocław oraz [...] prace przedprojektowe dla linii M4 wraz ze stacją techniczno-postojową. Nie podjęto jeszcze decyzji, które odcinki sieci metra będą realizowane w następnej kolejności" - oświadczyli urzędnicy, cytowani przez serwis muratorplus.pl.

Trzecia linia warszawskiego metra (M3). Kiedy rozpoczęcie budowy?

Wiadomo, że najszybciej może powstać praski odcinek trzeciej linii metra - od Stadionu Narodowego do Gocławia. Do 2027 r. będzie trwać projektowanie tej linii, a prace rozpoczną się w 2028 i potrwają do 2031 r. Na planach zaprezentowanych przez prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego widać też przedłużenie linii M3 na Mokotów. Podziemna kolejka ma dać możliwość przesiadki na stacji Racławicka do M1 i dotrzeć do stacji Żwirki i Wigury. Tam będzie można się przesiąść do kolejnej planowanej linii M4 oraz na istniejącą stację PKP.

Czytaj również: Przystanki z największą liczbą pasażerów w Warszawie. Tutaj są prawdziwe tłumy

Na ten moment nie wiadomo jednak, kiedy linia M3 dotrze na Mokotów. Władze stolicy nie podają żadnych konkretnych dat. Na domiar złego analitycy, którzy przygotowali plan rozwoju metra, sugerują budowę tej odnogi w ostatniej kolejności. Oznacza to, że linia M3 zyskałaby kolejne stacje dopiero po wybudowaniu linii M4 i M5.

Linia M4 - najbardziej wyczekiwana linia metra w Warszawie?

Eksperci w planie rozwoju metra przewidzieli, że M4 ma być najbardziej obleganą ze wszystkich linii podziemnej kolejki. Ma połączyć Tarchomin z Wilanowem, a dodatkowo przewidziano przesiadki na niektórych stacjach. Na ten moment wiadomo, że rozpoczęły się prace przedprojektowe, które potrwają do 2027 r. Potem zacznie się właściwe tworzenie projektu linii, co oznacza, że pierwsze prace czekają mieszkańców Warszawy najwcześniej ok. 2030 r.

Przedłużenie linii M2 do Ursusa i Marymontu

Ciekawostką jest to, że władze stolicy zaplanowały też przedłużenie istniejącej linii metra M2. Obecnie kończy się ona na stacjach Bródno i Bemowo (docelowo stacja Karolin zostanie ukończona w 2026 r.). Po przedłużeniu ostatnimi stacjami byłyby Ursus-Niedźwiadek po zachodniej stronie i Marymont po wschodniej stronie (na tej stacji byłaby przesiadka na linie M1, M2 i M4).

Na teraz wiadomo jedynie, że nie toczą się żadne postępowania w sprawie wydłużenia tej linii. - Wszystkie stacje końcowe [linii M2 – przyp. red.] zostały zaprojektowane i wybudowane w taki sposób, aby była możliwa w przyszłości rozbudowa linii. Decyzje co do realizacji są w gestii inwestora [czyli władz miasta – przyp. red.] - poinformowało Metro Warszawskie.

Pięć linii metra w Warszawie do 2050 roku - schemat

i

Autor: UM Warszawa/Materiały prasowe

Czy linia M5 kiedykolwiek powstanie?

Jak przekazał serwis muratorplus.pl, tym momencie władze Warszawy nie prowadzą prac w związku z powstaniem linii M5. Nie podano żadnych konkretów w tej sprawie. Można jednak wywnioskować, że prace nad tą linią metra rozpoczną się w ostatniej kolejności. M5 miałaby zaczynać się w Ursusie, biegłaby przez Ochotę i Śródmieście Południowe, aż na Gocławek.

Muranów i Plac Konstytucji - nowe stacje na linii M1

Niepewna jest też przyszłość dwóch stacji, które chciano dobudować do istniejącej linii M1. Chodzi o stacje Muranów i Plac Konstytucji, które planowano już w latach 80. Wtedy jednak zrezygnowano z ich budowy z powodów finansowych. Pod koniec 2024 r. wojewoda mazowiecki wydał pozwolenie na budowę obu stacji. Teoretycznie prace mogłyby ruszyć już lada chwila, jednak stolica nie ma zapewnionych środków na tę inwestycję. Wiele wskazuje na to, że projekty trafią do szuflady na bliżej nieokreślony moment.

Źródło: muratorplus.pl

Zobacz, jak wyglądała budowa metra na Bemowie:

Planowana w 2025 roku przebudowa i rozbudowa układu torowego stacji metra A1 Kabaty, Architektura Budownictwo Infrastruktura ARCHBOX