Zmodernizowali Warszawę Zachodnią. Teraz chcą przebudować kolejny dworzec w stolicy

2025-12-02 10:41

Pod koniec listopada oficjalnie zakończyła się gruntowna modernizacja Warszawy Zachodniej. Jak przekazał prezes Budimexu Artur Popko, przedsiębiorstwo przygotowuje teraz ofertę na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia. "Traktujemy ten kontrakt priorytetowo" - zaznaczył. Co dokładnie zmieni się na Dworcu Wschodnim w ramach planowanych robót?

Warszawa Wschodnia

i

Autor: PAWEL DABROWSKI / SUPER EXPRESS

Zmodernizowali Warszawę Zachodnią, teraz chcą przebudować Warszawę Wschodnią

- Przetarg na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia jest w kręgu naszych zainteresowań i pracujemy nad przygotowaniem do tej inwestycji. Termin składania ofert mija w grudniu. Traktujemy ten kontrakt priorytetowo - pod względem skali i złożoności jest porównywalny z projektem Warszawy Zachodniej - powiedział Popko w rozmowie z PAP Biznes.

W miniony piątek Budimex przekazał do eksploatacji stację Warszawa Zachodnia, w tym halę główną oraz poziom -1. Wartość całej inwestycji realizowanej dla PKP PLK wyniosła 2,7 mld zł. - To jeden z największych kontraktów realizowanych przez naszą spółkę. Przebudowa największego węzła kolejowego w Polsce, pod ruchem około 1000 pociągów na dobę, przy zachowaniu obsługi pasażerów, wymagała absolutnej precyzji - powiedział prezes.

Czytaj również: Dworzec Warszawa Zachodnia w nowej odsłonie. Wyczekiwane przejście już otwarte

Dodał, że w szczycie prac na kontrakcie było nawet 700 osób i 250 jednostek sprzętu, pracujących 24/7. - W trakcie realizacji tego projektu zbudowaliśmy silne kompetencje w prowadzeniu złożonych, multidyscyplinarnych inwestycji. To doświadczenie stanowi dla nas solidną bazę do skutecznej realizacji kolejnych kontraktów w obszarze budownictwa kolejowego. Bardzo podobną inwestycją będzie przebudowa stacji Warszawa Wschodnia - ocenił Popko.

Jak wyjaśnił prezes, przetarg na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia ma inną formułę niż zrealizowana modernizacja Warszawy Zachodniej, bo to postępowanie w formule "projektuj i buduj". Jest to kontrakt o bardzo dużej wartości, ale również w zurbanizowanym terenie. - Przy tak skomplikowanych kontraktach wiele kwestii jest trudnych do przewidzenia jeszcze przed rozpoczęciem prac. Przy przebudowie Warszawy Zachodniej napotkaliśmy szereg nieoczekiwanych wyzwań - od kolizji z niezinwentaryzowaną infrastrukturą podziemną, po konieczność ciągłej korekty organizacji robót przy zachowaniu pełnego ruchu pociągów i obsługi pasażerów - dodał.

Dworzec Wschodni w Warszawie przejdzie metamorfozę - co się zmieni?

Przypomnijmy, że 27 sierpnia 2025 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg o wartości ok. 4 mld zł na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia. To druga pod względem liczby obsługiwanych pociągów stacja kolejowa w stolicy. W ciągu doby przejeżdża przez nią prawie 1000 pociągów, w tym około 280 dalekobieżnych i 670 aglomeracyjnych.

Co dokładnie zakłada opisywana inwestycja? Przede wszystkim przebudowę siedmiu peronów, które przykryje zadaszenie, oraz trzech przejść podziemnych. Poszukując informacji o rozkładzie jazdy, pasażerowie skorzystają z nowych wyświetlaczy. Pomoże im również nowoczesny system nagłośnieniowy. - W zachodnim tunelu (tym bliżej Wisły) pojawi się ścieżka rowerowa oraz tradycyjne schody prowadzące na perony 1, 2, 3 i 4. W środkowym przejściu zamontowane zostaną schody ruchome na perony 1, 2, 3, i 4, natomiast na perony podmiejskie prowadzić będą schody tradycyjne. Z kolei w przejściu wschodnim będzie odwrotnie - schody ruchome zapewnią dojście na perony 5, 6 i 7, a tradycyjne na perony 1, 2 3 i 4. Istniejące przejścia podziemne zostaną połączone nowym tunelem dla pieszych pod peronem 6 [...]. Dojście na pociągi ułatwią także windy: cztery będą zamontowane w przejściu środkowym, siedem we wschodnim i trzy na perony 5, 6 i 7 przy nowym łączniku - przekazał Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Poza tym w ramach inwestycji przebudowa czeka przystanek Warszawa Stadion, do którego dobudowany zostanie nowy peron. Posłuży on pasażerom do momentu zakończenia prac na linii średnicowej. Dodatkowo podróżni zyskają łącznik przystanku kolejowego z metrem. Na tym lista zadań się nie kończy. Na wysokości ul. Chodakowskiej powstanie bowiem nowe przejście podziemne. - W ramach zadania pod stacją wybudowana zostanie konstrukcja pod przyszły tunel Tysiąclecia, który będzie realizowany przez miasto - dodał Jakubowski, podkreślając, że "przebudowa Warszawy Wschodniej to także duże zmiany w systemie zarządzania ruchem kolejowym". W tym kontekście zaznaczył, że wybudowana zostanie estakada łącząca stację z linią nr 9, do tego powstanie nowa nastawnia wyposażona w komputerowe systemy sterowania. Roboty skupią się również na wiaduktach kolejowych nad Targową, Siwca i Zamoyskiego.

Czytaj również: Warszawa Wschodnia przejdzie metamorfozę. Jest przetarg, kiedy ruszą prace?

To największa inwestycja kolejowa w Warszawie! 4 miliardy na remont Warszawy Wschodniej
Warszawa Radio ESKA Google News
Porachunki Osobiste
Inwestycje drogowe. Czy najniższa cena nadal jest gwarantem wygrania przetargu? PORACHUNKI OSOBISTE