Metro w Warszawie z nowymi stacjami - co się dzieje na placu budowy?
Jak wynika z informacji przekazanych pod koniec września przez stołecznych urzędników, na trzech nowych stacjach metra linii M2 - Lazurowa, Chrzanów oraz Karolin - powstają już powierzchnie techniczne oraz perony. W tunelach instalowana jest natomiast infrastruktura niezbędna dla podziemnych pociągów. Sporo dzieje się również na stacji techniczno-postojowej Mory (Karolin), gdzie ułożono już tory, a wykonawca prowadzi prace wykończeniowe w nowych budynkach i halach.
"Szczególnie intensywne prace trwają w tunelu szlakowym pomiędzy krańcową stacją Karolin na Bemowie a STP Mory. Tunel oznaczony jako D01 ma długość 392 metrów i został zaprojektowany częściowo w wykopie otwartym, a częściowo metodą podstropową. Różnica wysokości pomiędzy początkiem a końcem tunelu wynosi 13 m. Na odcinku wyjazdowym powstaje dodatkowo stalowa konstrukcja wsporcza. Zaplanowano tam cztery tory, każdy o długości około 374 m. Tory będą mocowane na betonowej płycie torowej z zastosowaniem rozwiązań zapewniających redukcję drgań i hałasu" - podkreślili przedstawiciele ratusza.
Obecnie wykonawca zajmuje się wykonaniem w tunelu betonowej podbudowy pod nawierzchnię torową i szynę prądową. Powstają również konstrukcje kablowe w ścianach, do tego prowadzone są prace przy zadaszeniu wyjazdu. Jak dodali urzędnicy, w najbliższych tygodniach rozpocznie się montaż torowiska, w tym dostawa i instalacja szyn, podpór blokowych oraz mat antywibracyjnych.
Przypomnijmy, że prace przy budowie nowych stacji mają zakończyć się jesienią 2026 r.
Duża inwestycja w Warszawie z unijnym wsparciem
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w realizacji opisywanej inwestycji w dużym stopniu pomogło finansowanie płynące z UE. - Bardzo mnie cieszy, że unijne wsparcie - w tym przypadku 1 mld 100 mln zł z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko - przekłada się na tak ważne inwestycje. Wiemy, jak wielkie znaczenie dla rozwoju infrastruktury komunikacyjnej stolicy i ościennych gmin miał węzeł na Młocinach, ale też Kabaty czy węzeł Wilanowska. Taką inwestycją jest również budowa trzech kolejnych stacji na II linii metra, która, docierając do dynamicznie rozwijających się terenów zachodniej Warszawy, ułatwi dojazd mieszkańców tej części stolicy, a także metropolii - podkreślił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko podczas spotkania z mediami na stacji Karolin.
Sekretarz m.st. Warszawy Maciej Fijałkowski również zaznaczał, jak ważne jest wsparcie unijne przy podobnych inwestycjach. Stwierdził, że bez omawianych środków "być może dzisiaj kończylibyśmy dopiero odcinek centralny pierwszej linii metra, ewentualnie rozpoczynalibyśmy budowę pierwszych stacji na linii M2".
- A teraz mamy ich aż 21. Bo to właśnie europejskie fundusze napędzają budowę metra, a w szerszym kontekście - rozwój stolicy i gmin sąsiednich. Dlatego że dzisiaj systemem Warszawskiego Transportu Publicznego, czyli wspólnym biletem, objęte są gminy, które zamieszkuje 2,7 mln mieszkańców. Docelowo, w sytuacji przyjęcia rozwiązań ustawy metropolitalnej, to będzie ok. 3,3 mln mieszkańców. I jeszcze jedna liczba dla zrozumienia skali - co roku z komunikacji publicznej korzysta prawie miliard pasażerów. To jest dwanaście razy tyle, ile pasażerów przewozi PKP Intercity. Dlatego Warszawa potrzebuje dobrych inwestycji w transport zbiorowy i dlatego pracujemy nad kolejnymi liniami metra - dodał.
Czytaj również: Pierwsza polska wieś z dostępem do metra. Mieszkańcy będą mieli 600 metrów do stacji

