Samolot LOT

i

Autor: shutterstock Samolot LOT

Kolejna odsłona sporu kontrolerów lotów z PAŻP. "Wakacji nie będzie"

"Niestety PAŻP wycofuje się z porozumień. Wakacji nie będzie" – taki komunikat otrzymali dziennikarze od Anny Garwolińskiej, pełnomocniczki Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. PAŻP zapewnia, że "konsultacje nadal trwają".

Aktualizacja, godz. 18.00

Zakończył się pierwszy dzień rozmów prowadzonych przez Kontrolerów lotów z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, która miała zerwać zawarte wcześniej porozumienie.

- Udało nam się coś wypracować, ale rozmowy będą trwały cały tydzień - mówi nam Anna Garwolińska pełnomocnik Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego.

Będziemy informować o dalszych ustaleniach.

Zgodnie z ustaleniami sprzed kilku tygodni, do 10 lipca obowiązuje porozumienie pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego, a ich pracodawcą, czyli Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Po tej dacie miało dojść do podpisania umów na warunkach, które wynegocjowali związkowcy.

"Wakacji nie będzie"

Zdaniem przedstawicielki kontrolerów, porozumienie jest zagrożone. "Niestety PAŻP wycofuje się z porozumień. Wakacji nie będzie" – napisała w niedzielę w wiadomości do dziennikarzy Anna Garwolińska. W poniedziałek związek ma wydać w tej sprawie komunikat. 

Incydent na lotnisko Chopina. Kolizja dwóch samolotów

Inną wersję przedstawia PAŻP. Rzeczniczka prasowa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Rusłana Krzemińska w rozmowie z "Pulsem Biznesu" stwierdziła, że Agencja "nie wycofuje się z żadnego z punktów" i "konsultacje nadal trwają".

Spór kontrolerów lotów z PAŻP

Przypomnijmy: pod koniec maja Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego zawarły wstępne porozumienie dotyczące zmian w regulaminach pracy i wynagrodzeń, co postulowała strona społeczna.

Najtańsze wakacje all inclusive. Ulubione kierunki Polaków w atrakcyjnych cenach!

"Obie strony w ramach rokowań sporu zbiorowego wstępnie porozumiały się w zakresie zmian do regulaminu pracy i do regulaminu wynagrodzeń postulowanych przez stronę społeczną. Oba projekty zostaną przedstawione do konsultacji ze stroną społeczną oraz z Ministerstwem Infrastruktury - poinformował PAŻP i ZZKRL we wspólnym komunikacie.

Rusłana Krzemińska z PAŻP przekazała wóczas, że konsultacje z 13 związkami w Agencji mają potrwać 30 dni.

"Nowy aneks do regulaminu pracy limituje wzrost dodatków, zmienia zasady wynagradzania kontrolerów nie tylko w Warszawie, ale w całym kraju, zmniejszając dysproporcje w poziomach przychodów między pracownikami" - przekazano.

Jak podano, wypracowane zapisy i zmiany zgłaszane przez ZZKRL "uporządkowały kwestie stanowisk pracy i zmierzają w kierunku minimalizacji liczby nadgodzin kontrolerów oraz eliminacji uznaniowości".

Szczegóły porozumienia

Strony zapewniły, że dążą do sytuacji, w której liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku ze szczególnymi potrzebami pracodawcy nie będzie mogła przekraczać dla pracowników zatrudnionych na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego 150 godzin w roku kalendarzowym, a dla informatorów służby informacji powietrznej 240 godzin w roku kalendarzowym.

Lotnisko Chopina znalazło się na liście 30 portów lotniczych w Europie, w których wdrożono zaawansowany system

W komunikacie przekazano, że "przekroczenie dobowej normy czasu pracy dopuszczalne jest wyłącznie za zgodą danego pracownika operacyjnego lub w przypadku, gdy szczególna potrzeba jest następstwem zdarzenia, które nie mogło być przewidziane przez pracodawcę przed rozpoczęciem dyżuru operacyjnego przez danego pracownika".

Ponadto - jak dodano - Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest w trakcie tworzenia i wdrażania 24 postulatów dotyczących procedur bezpieczeństwa w PAŻP sformułowanych przez ZZKRL. "Strony prowadzą prace nad kodeksem etyki oraz pozostałymi kwestiami socjalnymi" - wskazano.

Zapewniono, że rozmowy były prowadzone są "w sposób merytoryczny w atmosferze wzajemnego szacunku i dialogu, z wyważeniem swoich racji i z nadzieją odbudowania wzajemnego zaufania".

Kierownictwo Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i przedstawiciele Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego pod koniec kwietnia br. podpisali porozumienie, które ma obowiązywać do 10 lipca br. W tym czasie strony miały pracować nad ostatecznym porozumieniem.

Kilka miesięcy negocjacji

Z treści zamieszczonego wówczas w internecie podpisanego porozumienia wynikało, że "PAŻP zobowiązał się do niezwłocznego rozpoczęcia audytu organizacyjnego i niezbędnych restrukturyzacji; do 29 lipca zostaną podpisane dokumenty wydłużające okresy wypowiedzenia osobom, którym się kończą umowy w dniu 30 kwietnia br.; ZZKRL na podstawie zawartego porozumienia będzie rekomendował członkom powrót do pracy lub odpowiednio przedłużenia okresu wypowiedzenia do 10 lipca br.; ZZKRL zobowiązuje się przedstawić członkom warunki zatrudnienia w dniu 28 lipca br.; nowe umowy na czas określony do 10 lipca br. zostaną podpisane 29 kwietnia br.; strony zobowiązują się od 29 kwietnia br. kontynuować prace nad zgłoszonymi przez ZZKRL dokumentami tj.: regulaminem wynagradzania, regulaminem pracy, programem w zakresie rozwoju, szkolenia i wsparcia dla pracowników zatrudnionych na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego i informatora FIS i kodeksem etyki; strony zobowiązują się do nadzorowania przyjętych dotąd wzajemnych ustaleń w zakresie bezpieczeństwa i polityki organizacyjnej i kadrowej".

Podpisane pod koniec kwietnia porozumienie kończyło trwające od kilku tygodni negocjacje kierownictwa PAŻP z przedstawicielami ZZKRL. Dotyczyły one m.in. bezpieczeństwa, regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania. Jeżeli nie doszłoby wówczas do porozumienia, to od 1 maja ruch lotniczy nad Polską mógł zostać ograniczony.

PAŻP jest jedyną w kraju instytucją szkolącą i zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.

Jak pilotuje się samolot? Sprawdziliśmy