Spis treści
Postępy na budowie metra M2 na Bemowie
Na stacji Lazurowa, powstają kolejne ściany pomieszczeń technicznych i podłogi, a także montowane są instalacje wentylacyjne i elektryczne. Na poziomie -2 budowane są kanały techniczne do poprowadzenia okablowania. Stawiane są również ściany przyszłych peronów.
Na stacji Chrzanów prace są bardziej zaawansowane. Wylewana jest już płyta peronu, po której w przyszłości będą przemieszczać się pasażerowie. Tworzone są również pomieszczenia techniczne dla automatyków i mechaników oraz schody prowadzące na powierzchnię. Wyraźnie zarysowują się już przyszłe wyjścia z przystanku.
Równolegle prowadzone są roboty przy ostatniej stacji pasażerskiej — Karolin oraz przy Stacji Techniczno-Postojowej Mory, która ma być gotowa już w listopadzie 2025 roku. Całość inwestycji, obejmująca również infrastrukturę techniczną, pozwoli na kompleksową obsługę pociągów linii M2.
Trzy nowe stacje II linii metra: Lazurowa, Chrzanów, Karolin
- C3 Lazurowa – przy skrzyżowaniu ul. Górczewskiej i Lazurowej,
- C2 Chrzanów – w rejonie ul. Rayskiego i Szeligowskiej,
- C1 Karolin – końcowa stacja zachodniego odcinka, z torami prowadzącymi do zaplecza technicznego.
Nowe odcinki metra znacznie usprawnią komunikację w tej części miasta i zwiększą dostępność transportu szynowego dla mieszkańców Bemowa i sąsiednich dzielnic.
Inwestycja strategiczna z dofinansowaniem unijnym
Budowa zachodniego odcinka metra jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”, realizowanego w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027. Inwestycja o wartości ponad 3 miliardów złotych uzyskała dofinansowanie w wysokości 1,125 mld zł z Funduszu Spójności.
Metro na Bemowie – co się zmieni?
Po zakończeniu prac w 2026 roku mieszkańcy Bemowa zyskają szybki i bezpieczny dostęp do metra, które umożliwi sprawne przemieszczanie się do centrum Warszawy i innych dzielnic. Nowe stacje będą nowoczesne, w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami i wyposażone w infrastrukturę techniczną obsługującą codzienną eksploatację linii M2.
Teren na Bemowie powoli jest zabudowywany, ale wciąż wiele miejsc ma wyjątkowo podmiejski charakter. Najdobitniej można się o tym przekonać latem, gdy trwa intensywny czas na polach, a tych na Chrzanowie nie brakuje. Na jednym z tego typu miejsc, znajdujących się tuż obok przyszłej stacji metra, można zobaczyć pole ziemniaków.
Wizualizacje stacji metra M2: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Tak będą wyglądać perony i wejścia: