Nie tylko sygnalizacja. Zmiany dla kierowców i pieszych
Mieszkańcy Mokotowa i kierowcy przejeżdżający przez skrzyżowanie ulic Woronicza i Spartańskiej mogą odetchnąć z ulgą. Uruchomiona właśnie sygnalizacja świetlna zastąpiła tymczasowe progi zwalniające i ma trwale rozwiązać problem bezpieczeństwa w tym punkcie. To jednak tylko część większej przebudowy.
Kluczową zmianą jest nowa organizacja ruchu. Po modyfikacji lewy pas na jezdni w kierunku ul. Wołoskiej służy teraz wyłącznie do skrętu w lewo. Analogiczne rozwiązanie wprowadzono na jezdni w stronę ul. Racjonalizacji, gdzie lewy pas przeznaczono tylko do zjazdu na teren zajezdni autobusowej. Za skrzyżowaniem jezdnia ponownie rozszerza się do dwóch pasów.
Poprawiło się również bezpieczeństwo pieszych. Przejście, które dotychczas znajdowało się na wysokości budynku przy ul. Woronicza 29, zostało przesunięte bliżej skrzyżowania. Co ważne, zostało wyposażone w azyl, który ułatwia bezpieczne pokonanie jezdni. Piesi zyskali też nowe, równe chodniki, a pasażerowie komunikacji miejskiej mogą korzystać z przebudowanego przystanku „Zajezdnia Woronicza 02”.
To właśnie na wysokości ul. Woronicza 29, rok temu w sierpniu kierowca auta osobowego spowodował wypadek, w którym zginęły dwie osoby. Mężczyzna najpierw potrącił kobietę na przejściu dla pieszych, a następnie wjechał w przystanek autobusowy pełen ludzi.
Efekt audytu bezpieczeństwa. Będą kolejne inwestycje
Przebudowa skrzyżowania to bezpośredni wynik przeprowadzonego audytu bezpieczeństwa przejść dla pieszych. Warto podkreślić, że oba przejścia przez ul. Woronicza w rejonie skrzyżowania z ul. Spartańską otrzymały w nim ocenę „0”, czyli najniższą możliwą. To oznaczało, że wymagały one pilnej interwencji.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego jest jednym z priorytetów stołecznych drogowców. W ramach audytu sprawdzono blisko 4000 przejść, z czego 471 wskazano jako te, które wymagają natychmiastowych zmian. Obecnie do poprawy pozostało ich 250. Dzięki decyzji radnych, którzy przyznali dodatkowe 164 mln zł na lata 2025-2028, prace będą mogły być kontynuowane.
Choć budowa sygnalizacji jest kosztowna i czasochłonna, jest to jedno z najskuteczniejszych rozwiązań. Dlatego miasto rozpoczęło już prace projektowe nad światłami na 10 kolejnych skrzyżowaniach, m.in. Lazurowa/Dywizjonu 303, Marymoncka/Twardowska czy Popiełuszki/Poli Gojawiczyńskiej/Hanki Czaki.
Sygnalizacja na Woronicza już działa - zobacz zdjęcia przebudowanego skrzyżowania:
