rondo

i

Autor: ZDM Warszawa

Inwestycje

Nowe ronda w Warszawie. Gdzie dokładnie powstaną? Padły cztery lokalizacje

2024-02-07 14:26

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekazał, że w 2024 r. planuje ogłosić przetargi na budowę przynajmniej czterech rond w stolicy. Działania te nakierowane są oczywiście na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, ale również zapewnienie większej płynności ruchu. Gdzie dokładnie mają powstać wspomniane ronda?

Nowe ronda w Warszawie - gdzie powstaną?

Na początku stycznia 2024 r. ZDM Warszawa przekazał, że nowe ronda w stolicy powstaną na pewno u zbiegu Krasińskiego z Przasnyską na Żoliborzu oraz w pobliżu elektrociepłowni Siekierki, na skrzyżowaniu ul. Augustówka i Zawodzie. - Na realizację obu inwestycji dostaliśmy wstępną promesę dofinansowania z rządowego funduszu Polski Ład. To duże kwoty. W przypadku budowy ronda na Żoliborzu - aż 10,5 mln zł, a na Mokotowie nieco mniej - 8 mln zł - poinformowano.

Aby inwestycja mogła otrzymać promesę z programu, wkład własny musi wyłożyć również miasto. Rada Warszawy przyznała już odpowiednie środki - 1,85 mln zł na rondo u zbiegu ul. Augustówka i Zawodzie oraz 701,7 tys. zł na rondo na skrzyżowaniu ul. Krasińskiego i Przasnyskiej.

- Aby nie utracić dofinansowania z Polskiego Ładu, przetarg musi zostać rozpisany w ciągu dziewięciu miesięcy od dnia otrzymania promesy wstępnej. Ten termin mija 12 lipca 2024 r. My chcemy jednak rozpisać przetarg na budowę rond w obu lokalizacjach jeszcze w pierwszym kwartale tego roku - podkreślili drogowcy.

To jednak nie koniec jeśli chodzi o planowane przez ZDM ronda. W tym roku drogowcy chcą bowiem przebudować również skrzyżowanie ul. Powązkowskiej i Obrońców Tobruku na granicy Bielan z Bemowem. Rondo w tym miejscu jest obecnie na etapie projektowania. - Zadanie będzie wykonane na podstawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Aktualnie ustalane są linie podziałowe nowych działek - zaznaczono.

W 2024 r. ZDM planuje też rozstrzygnąć przetarg na budowę ronda na Ursynowie, na skrzyżowaniu ul. Płaskowickiej i Lanciego. - To większy projekt, bo obejmuje również m.in. przedłużenie chodnika i drogi rowerowej od al. KEN do Lanciego nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy. Przebudowane ma być też oświetlenie, chodniki po drugiej stronie ul. Płaskowickiej oraz od nowa ma być zaprojektowana zatoka autobusowa. Obecnie projekt stałej organizacji ruchu w tym miejscu jest w trakcie zatwierdzania. Dalsza realizacja mogłaby się toczyć w trybie "Zaprojektuj i wybuduj". Na razie jednak nie mamy pieniędzy, by wykonać tę inwestycję. Środki na ten cel są jednak zapisane w Wieloletniej Perspektywie Finansowej - przekazano.

ZDM zaznaczył przy tym, że lokalizacje nowych rond są wybierane według konkretnego klucza. W tym przypadku chodzi o audyt nieosygnalizowanych przejść dla pieszych. Wspomniane skrzyżowanie na Mokotowie otrzymało najniższą możliwą notę, a w przypadku zbiegu ulic na Żoliborzu było niestety niewiele lepiej. Co więcej, o budowę ronda w drugiej z wymienionych lokalizacji ubiegali się również okoliczni mieszkańcy.

Nowe windy w warszawskim metrze - zobacz zdjęcia:

Dworzec Metropolitalny w Lublinie