zdjęcia

Nowa trasa tramwajowa w Warszawie. Po 50 latach tramwaje znów kursują na Sielce. Otwarcie odcinka trasy łączącej Wilanów z Mokotowem

2024-05-14 14:12

14 maja nową trasą ruszyły pierwsze tramwaje. Pasażerowie mogli przejechać się linią 11 ulicami Goworka, Spacerową i Gagarina. To pierwszy odcinek trasy tramwajowej, która połączy ze sobą Mokotów, Wilanów, Wolę i Ochotę.

14 maja nastąpiło oficjalne otwarcie odcinka trasy tramwajowej, która połączy Mokotów, Wilanów, Ochotę i Wolę. Podczas wydarzenia odbyła się konferencja prasowa, w której wziął udział prezydent Rafał Trzaskowski. To historyczny moment, gdyż ta trasa działa po raz pierwszy od ponad 50 lat.

Kiedy rusza tramwaj na Gagarina? Ostatnie poprawki przed otwarciem nowej trasy

Nową trasą kursuje tramwajowa linia 11, łącząc Sielce z Bemowem. Tramwaje jadą od skrzyżowania z ulicą Czerniakowską ulicami: Gagarina, Spacerową, Marszałkowską, Nowowiejską, Chałubińskiego, Prostą, Kasprzaka, Wolską, Powstańców Śląskich do pętli Nowe Bemowo. W godzinach szczytu tramwaje podjeżdżają co osiem minut.

Tramwaj na Gagarina

Na porannej konferencji prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski powiedział: - Bardzo się cieszę, że po ponad 50 latach tramwaj wrócił na ten odcinek Mokotowa – pomiędzy ulicą Czerniakowską a Belwederską. Ta trasa jest oczywiście odnogą tramwaju na Wilanów, którą intensywnie budujemy. Również na ulicy Gagarina trwają ostatnie, drobne prace wykończeniowe, ale tramwaje mogą już bezpiecznie i komfortowo wozić pasażerki i pasażerów. Chcieliśmy dotrzymać majowego terminu uruchomienia tej trasy i to się udało.

Na otwarciu odcinka trasy tramwajowej przyszli mieszkańcy, którzy z chęcią przejechali się nową linią 11. Warszawiacy robili pamiątkowe zdjęcia i wyraźnie cieszyli się tym wydarzeniem. W okolicach przystanku Goworka Budimex, który realizuje inwestycję tramwajową wraz z "Bike Cafe" rozdawali darmową kawę dla pierwszych pasażerów.

Dlaczego zlikwidowano tramwaje jadące przez Dolny Mokotów, Sadybę i Wilanów?

Jak dowiadujemy się z oficjalnej strony "Tramwajów Warszawskich", odcinek wzdłuż ulic Powsińskiej i Wiertniczej został zlikwidowany 16 września 1973 roku, a 11 listopada 1973 roku zaprzestano użytkowania pozostałej części trasy. Mimo że nowoczesna trasa została zbudowana z wydzielonym torowiskiem, przestała działać już po 16 latach. W latach 70. XX wieku, władze stolicy uznawały tramwaje za przeżytek i pod pretekstem budowy Wisłostrady likwidowały trasy tramwajowe, w tym także w Dolnym Mokotowie. Zamiast tego, rozbudowano sieć drogową i wprowadzono autobusy.