Tramwaj na Gocław coraz bliżej? Kiedy może powstać?
"Tramwaj na Gocław - jest przełom. Nareszcie mamy środki na wykup działek pod trasę tak wyczekiwaną przez mieszkańców. Nad przeznaczeniem na ten cel 108 mln zł głosować będą w tym tygodniu radni Warszawy. A już niebawem kolejne kroki na drodze do budowy tego potrzebnego połączenia" - przekazał prezydent miasta we wpisie w mediach społecznościowych z 12 marca. Jak dodał, realizacja inwestycji będzie możliwa dzięki "ważnym zmianom w finansowaniu samorządów".
Dzień później, 13 marca ratusz przekazał, że radni przegłosowali autopoprawkę budżetową. Tym samym 108 mln zł zostanie przeznaczonych na wspomniane nabycie gruntów, a kolejne 100 mln zł na modernizację infrastruktury tramwajowej.
Przypomnijmy, że temat tramwaju na Gocław ciągnie się od wielu lat. W 2020 r. miasto informowało o podpisaniu pierwszej umowy związanej z projektem, wcześniej przeprowadzono konsultacje społeczne. Wówczas jako termin budowy wskazywano lata 2021-2023, co ostatecznie nie znalazło pokrycia w rzeczywistości.
Czytaj również: To pierwszy w Warszawie blok z wielkiej płyty. Ile lat jeszcze wytrzyma?
W 2024 r. o budowę trasy pytał w swej interpelacji radny Damian Kowalczyk, który chciał dowiedzieć się, jakie były koszty poniesione w ramach inwestycji od 2006 r. Dopytywał również o termin rozpoczęcia realizacji przedsięwzięcia oraz dlaczego do tej pory nie udało się go zrealizować. W odpowiedzi z 21 października 2024 r. przekazano, że na projekt "Budowa trasy tramwajowej na Gocław" wydano łącznie 5 229 058,07 zł. Kwota ta pokryła m.in. koncepcję trasy tramwajowej wraz z przejściem przez al. Stanów Zjednoczonych, koncepcję parku linearnego wzdłuż trasy tramwajowej w rejonie Kanału Wystawowego, pełną dokumentację geotechniczną wraz z badaniami terenowymi i laboratoryjnymi czy projekty budowlane wraz z projektem stałej organizacji ruchu.
"Zgodnie z aktualnym harmonogramem realizacja robót budowlanych przewidziana jest na lata 2028-2030, przy czym do 2028 r. planujemy przygotować dokumentację niezbędną do ogłoszenia postępowania na roboty budowlane oraz pozyskać zgody i decyzje niezbędne do rozpoczęcia i realizacji robót" - czytamy.
W odpowiedzi zaznaczono też, że budowa trasy "jest przedsięwzięciem bardzo złożonym zarówno w aspekcie technicznym, jak i formalnym". Przy realizacji miasto musi brać również pod uwagę swoje możliwości finansowe, które w ostatnich latach nie były na najlepszym poziomie.
Już w 2025 r. ratusz przekazał, że według harmonogramu w 2027 r. uzyskane zostaną decyzje umożliwiające rozpoczęcie i realizację robót budowlanych. Prace powinny potrwać do ok. 2030 r.
Czytaj również: Będzie nowa obwodnica w woj. mazowieckim. GDDKiA podała wstępny termin
Metro ostatecznie wyprzedzi tramwaj?
Czy wymienionego wyżej termu uda się dotrzymać? Czas pokaże. Jeśli jednak cała inwestycja znów miałaby zostać przesunięta w czasie, nie można wykluczyć, że na Gocław szybciej dotrze... metro. Coraz bliżej realizacji jest bowiem linia M3, która w początkowej fazie miałaby prowadzić z od Stadionu Narodowego właśnie na Gocław. Z ostatnich zapowiedzi ratusza w tej kwestii wynika, że prace rozpoczną się w 2028 r.
Tramwaj na Gocław - trasa, przystanki
Zgodnie z dotychczasowymi informacjami od miasta trasa tramwajowa na Gocław będzie miała długość 3,6 km, czego ok. 2,6 km stanowić będzie zielone torowisko. Jak przekazał już w 2025 r. ratusz, oprócz torowiska na trasie znajdzie się m.in. sześć zespołów przystankowych, most tramwajowo-pieszo-rowerowy i trzy kładki pieszo-rowerowe nad Kanałem Wystawowym. Do tego dojdzie 300 drzew i liczna zieleń niska. Mieszkańcy dotrą z Gocławia do centrum Warszawy w ok. 20 minut.
"Tory pobiegną przez Saską Kępę, dalej - nad al. Stanów Zjednoczonych, gdzie powstanie wygodny węzeł przesiadkowy, pozwalający przesiąść się z autobusów do tramwajów. Ostatnie półtora kilometra nowej trasy przebiegnie w ciągu ul. generała Bora-Komorowskiego do pętli autobusowej, która znajduje się w pobliżu trasy Siekierkowskiej. Na pętli pasażerowie będą mogli przesiadać się z tramwajów do autobusów" - informował ratusz w 2020 r.
Jak natomiast przekazał serwis muratorplus.pl, przystanki na nowej trasie miałyby znaleźć się przy al. Waszyngtona, przy Kanale Wystawowym (na wysokości Międzynarodowej), przy al. Stanów Zjednoczonych, na wysokości ogródków działkowych, przy skrzyżowaniach Bora-Komorowskiego z Abrahama i Fieldorfa "Nila" oraz przy pętli.
Czytaj również: Pierwsza polska wieś z dostępem do metra. Mieszkańcy będą mieli 600 metrów do stacji

i
Plac Bankowy w Warszawie przed remontem (luty 2025) - zobacz zdjęcia:
