Tramwaj na Stegny już jeździ. Nowa trasa tramwajowa w stolicy. Jakie jeszcze są w planach?

2025-06-30 13:03

Od soboty, 28 czerwca mieszkańcy Warszawy mogą korzystać z zupełnie nowej trasy tramwajowej - prowadzi ona na Stegny i stanowi odnogę głównej trasy do Wilanowa, Obsługuje ją nowa linia numer 19. Jakie jeszcze tramwajowe rewolucje są w planach dla stolicy?

Tramwaj na Stegny już jeździ

W sobotę, 28 czerwca uruchomiono trasę tramwajową poprowadzono wzdłuż ul. św. Bonifacego do pętli autobusowo-tramwajowej Stegny na warszawskim Mokotowie. To zupełnie nowy szlak tramwajowy w stolicy, który ma długość ok. 800 metrów oraz 1800 metrów toru pojedynczego.

Na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i św. Bonifacego powstał pełny węzeł rozjazdowy. Dalej nowe torowisko poprowadzone zostało w wydzielonym pasie pomiędzy jezdniami i na sporym odcinku jest pokryte rozchodnikiem.

Nowy odcinek trasy kończy się dwutorową pętlą tramwajowo-autobusową, zlokalizowaną przy szkole podstawowej im. Raoula Wallenberga i kościele pw. NMP Matki Miłosierdzia. Stanowiska dla autobusów będą tuż obok peronów tramwajowych (zaplanowano też wspólne przystanki). Powstał też rozjazd z myślą o możliwej przyszłej rozbudowie torowiska.

Warszawa Radio ESKA Google News

Nowa warszawska trasa jest obsługiwana przez linię 19, która jeździ ze Stegien w kierunku Dworca Centralnego ulicami: Puławską, Marszałkowską, Nowowiejską i al. Niepodległości oraz Chałubińskiego. Dalej standardowa trasa „dziewiętnastki” prowadzi al. Jana Pawła II, ulicą Broniewskiego, al. Reymonta, Powstańców Śląskich aż do pętli Nowe Bemowo.

Planowane linie tramwajowe w stolicy

Obecnie po Warszawie jeździ 29 linii tramwajowych, które przemieszczają się po stołecznych ulicach po nieco ponad 300 kilometrach torowiska. W październiku 2024 roku głośno było o otwarciu trasy tramwajowej na Wilanów jednak to nie koniec ambitnych planów Tramwajów Warszawskich; na Ochocie trwa bowiem budowa trasy tramwajowej o długości około 1,6 km, która m.in. tunelem poprowadzi do dworca Warszawa Zachodnia.

Trasa pobiegnie między innymi jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojechać do pętli Banacha. W przyszłości będzie też można przedłużyć trasę z Dworca Zachodniego na Wolę. W planie jest budowa połączenia do ulicy Kasprzaka.

Pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy ma być gotowa w połowie 2026 roku.

Trwają także prace nad odbudową trasy tramwajowej na ulicy Rakowieckiej na Mokotowie. 1000 metrów nowych torów stworzy ważny łącznik między Aleją Niepodległości a ul. Puławską. Finisz prac przedłuża się i zamiast planowanego sierpnia 2025 obecnie mówi się o końcówce tego roku.

Obecnie toczą się też prace projektowe nad koncepcją tramwaju na Zieloną Białołękę, który ma znacząco wpłynąć na lepsze skomunikowanie tej - prężnie rozwijającej się - części stolicy z resztą miasta. 6,5-kilometrowa trasa rozpocznie się na Targówku przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Dalej będzie prowadzić w ciągu ulic: św. Wincentego i Głębockiej. Następnie kilometrową estakadą przejdzie nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Ostatni odcinek będzie biegł w rezerwie terenowej aż do Szkoły Podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek, gdzie znajdzie się pętla autobusowo-tramwajowa.

Budowa tej inwestycji ma ruszyć jednak dopiero w 2028 roku.

Tramwaj na Stegny już jeździ - zobacz zdjęcia z trasy:

Kolejna linia tramwajowa w Warszawie gotowa! Wiemy, kiedy ruszy tramwaj na Stegny
Śliwką w kompot
Tramwajowe imieniny (Śliwką w kompot)